Followers

Friday, November 28, 2014

Sayur masam keladi

 Pernah dengar sayur masam? gulai masam? Hu hu hu...
Aku pun pertamakali dengar macam pelik aje.. Tak dapat nak bayangkan...
Istilah ni aku mula dengar dari orang2 daerah Lipis dan Jerantut. Rupanya masam tu datangnya dari masakan yang dimasak bercampur dengan tempoyak. Kat kampung asal aku belah utara kami panggil tempoyak tu sebagai asam derian.   
Rasanya aku pun pernah merasa gulai kemahang yang dimasak tempoyak. Sedap ke? Entahlah. Tak ingat dah lagu mana rasanya. Masa tu aku blurr lagi kut..Tapi keladi yang datangnya cuma dari suatu kampung yang bernama Kemahang ni menjadi kebanggaan orang2 di situ. Apa tidaknya, mana pernah tumbuhan keladi boleh dimakan pada bahagian daunnya. Maksud aku sulur pucuknyalah..

Aku pun pernah tengok live tumbuhan pokok keladi kemahang ni. Aku ada suku sakat sedara ktt belah sana. Biasa ja macam pokok2 keladi yang lain. Merayap tumbuh bersepah2 dalam paya. Rasa macam tak percaya ja ianya tidak gatal bila dimasak dan dimakan.
Calang2 keladi jangan buat pasai weh.. Gatai bibir mulut jenuh duk pi kerkah kulum ketulan ais nak hilangkan gatal merenyamnya.
Aku pun bukanlah kenal pun dengan spesis2 keladi ni. Pernah dengar keladi udang dan keladi minyak disebut orang. Keladi bunting lagilah bukan datang dari rumpun yang sama . 
Keladi we we? Tang tut keladi we we. Sape kuntut dia ketawe??

Dari situ lah datangnya idea aku nak masak keladi campur tempoyak ni. Tapi kat sini aku hanya mampu gunakan batang keladi yang selalunya dimasak asam pedas mengikut selera orang belah utara. Asam pedas keladi biasanya kami panggil sayur keladi jer. Tak sebut masam dan pedas pun. Biasanya ia dimasak berjodoh sangat untuk dimakan bersama dengan nasi ulam pada bulan puasa. Nasi ulam tahu tak? Haa jangan duk buat lece noh.. Ada juga orang yang konfius tak kenal mana satu nasi ulam yang mana satu nasi kerabu kot..

Kot ada sesapa yang nak tahu apa tu gulai masam keladi kemahang, SILA KLIK  kat sini.

No comments:

Post a Comment