Followers

Sunday, September 27, 2015

rahsia penyedap sayur manis

Orang sebelah utara sebut sayur manis tu sayur air. Sebutannya berbunyi sayuq ayaq. Indon panggil sayur bening kot. Sayur air ialah makanan kesihatan. Usus, pankreas ginjal dan lain organ dalaman tidak perlu bekerja keras untuk mencernakan proten, mineral dan minyak dalam perjalanannya untuk menjadi bahan buangan. He he..
Dah tua-tua ni aku baru belajar bagaimana nak buat sayur air dengan cara yang betul. He he.. belajar dengan nenek kat kampung. Deria rasa aku telah menikmati sayur manis rebung yang dimasak nenek. Sayur manis rebung yang dimasaknya terasa sedap. Betul2 terasa sayur rebung yang asli. Pure rasa rebung manisnya. Aku tanya macamana dia buat. Aku nampak dia tak campurkan apa2 ramuan dalam sayurnya. Logik akallah. Bila nak rasa betul2 rasa rebung asli, tidak perlulah campurkan apa2 lagi selain bahan asasnya sahaja. 

Aku tanya bawang tak bubuh ka? Tok tu cakap, "tak bubuh aihh.."
Anaknya cakap, " peroi belacan siket lepas tu boh garam, sudah..."
Lain orang lain seleranya. Tapi aku suka sayur manis rebung yang nenek tu buat. Sangat spesial pada akulah. Orang kampung aku buat sayur rebung guna 'rebung hutan'. Rebung madu depa tak mainlah..
Rebung hutan dikutip dari hutan. Katanya ia boleh dimakan oleh orang yang dalam pantang. Tapi aku belum pernah cuba dalam pantanglah..
Tengoklah. Sampaikan aku masak sayur sawi pun aku ikut petua nenek. Tabur sedikit belacan kemudian masukkan garam. Cuma hiaskan dengan sedikit bawang goreng. Sayur labu manis pun betul2 terasa original manis labu manisnya ...

kebun bawang yang comel

Ini kebun bawang besar ku yang pertama. Kenapa? Hee.... manalah tahu kut suatu hari nanti aku nak tanam pokok bawang kecil India pula kan...
Seorang pengguna laman sosial memuat naik cara menanam pokok bawang menggunakan bekas sarang telur dengan gambarnya sekali. Pokok bawangnya sangat subur dan cantik dengan kapsian berbunyi, "cuma basahkan sarang telur sahaja"

Selepas sehari menyusun ulas bawang, aku baru perasan setiap sebiji sarang telur yang berisi seulas bawang dilimpahi penuh dengan air. Rupanya air bertakung dalam sarang telur disebabkan oleh air yang aku siram bercampur sekali dengan air hujan!..
 Untuk mengelakkan air bertakung, aku buatkan lubang pada setiap bekas yang mengisi anak pokok bawang. Apalagi, bila hari panas terik, sarang telur menjadi kering. Akibatnya hujung daun anak pokok bawang aku pun ikut kering dan kurang kesegarannya.
Jadi pada pendapat akulah, tanaman ini mungkin paling sesuai jika diamalkan di bawah bumbung dan sentiasa berada pada suhu yang sederhana.
Ini gambar pada permulaan aku menyemai. Gambar kat atas pula ialah anak pokok bawang yang berusia 16 hari. Ada bawang yang busuk. Baunya kurang enak. Ada juga kulat yang bewarna keputihan bertumpuk-tumpuk.

Monday, September 21, 2015

Singgang ayam

                                                                      
Sehari dua ni dapur rumah aku asik terbau kan aroma lauk singgang.
Langkah mula aku teringinkan singgang maman. Daun maman susah nak dapat. Aku cuba kutip daun maman dari kampung. Aku tanya nenek yakni seorang tua yang dah tentu banyak prngalaman hidup kat kampung aku tu. Dia cakap yang aku kutip tu maman hantu. Boleh makan ke maman hantu ni, aku tanya dia.
Dia jawap "tak tau la... Orang tak makan aih.. Sat lagi kut gatai mulut ka lagu mana ka... tak tau laa..."

Aku cuba juga buat singgang maman yang dimasak bersama dengan daging yang bercampur sedikit lemak. Rasanya ok juga. Cuma ada sedikit rasa pahit daun maman hantu.. 
Akhirnya dah tak ada daun maman, aku buat singgang daging sahaja lah...
Rasa singgang daging pun ok juga.

Bila dah tak  ada daging aku cuba gunakan ayam. Rasanya pun ok juga. Sebab cukup rasa asam garamnya kut. Cucu-cucu pun suka makan. Digaul dengan nasi panas. Sebab ada sedikit2 rasa asam kut.. 
Rupanya bila search kat google, memang ada pun resepi ayam dimasak singgang. Hu hu hu..
Ada sesapa teringin nak buat singgang maman? 
Sila klik kat blog ini:

kuih apam tepung beras sukatan cawan

Bahan:
1 cawan nasi (100gm)
1 1/2 cawan tepung beras (125gm)
1/4 cawan gula (50gm)
1 cawan air - ceduk keluarkan 2 sudu
1 sudu kecil yis Mauripan
1/2 sudu kecil Eno
                                                               
1. Kisar nasi guna 1 cawan air, masukkan gula. Kisar lagi biar sebati.
2. Gaulkan tepung beras bersama yis.
3. Masukkan campuran nasi kisar tadi kedalam adunan tepung beras bercampur yis.
4. Perap 3-4 jam. (aku perap 1 jam lebih sahaja)
5. Gaul sebati dengan Eno sebelum dimasukkan ke dalam kukusan.
5. Kukus selama 15 minit guna api besar. 
nota: Sapu sedikit minyak pada acuan kuih dan panaskan kukusan terlebih dahulu.
Adunan ini nampak pekat. Aku pun tak yakin. Rupanya selepas diperap ia bertukar menjadi sedikit cair.
Aku gunakan sudip plastik. Tak berani guna sudu atau sudip yang dibuat daripada bahan logam. Pasalnya sebelum ini aku perap adunan apam dalam bekas logam, adunannya terencat, tidak mengembang. Bila dialihkan ke dalam bekas kaca,  ia kembang serupa bangun perlahan-lahan dari lena yang panjang.. he he..

Wednesday, September 16, 2015

sukarkah menyediakan Puding Diraja?

Baru dua kali aku cuba menyediakan puding raja. Kali pertama rasa bergerun juga sebab belum boleh ingat apakah bahan utama dan penting sebagai rencah nak sediakan puding ini. Siap dengan rasa kecewa sebab aku gagal dalam percubaan pertama kali buat jala mas.
Pada pengalaman aku lah, rumit lagi nak buat nasi kerabu berbanding dengan nak buat Puding Diraja. Perkara penting yang buat leceh nak sediakan puding raja hanya pada cara nak buat jala mas. Jika anda dah pas cara nak buat jala mas, tak ada lagi masalah nak sediakan puding ini. Nak buat sos kastadnya tentulah tidak menjadi masalah besar lagi. Bahan2 hiasan tabur yang hendak disusun bukan susah mana. Ia terdiri dari buah prun, kismis, biji gajus, ceri merah dan hijau. Strawberi segar aku belum cuba masukkan lagi.               Aku agak kalau anda berada di bumi Kelantan, kerja lagi mudah sebab kat Kota Bharu kueh jala emas boleh dibeli saja dekat pasar. Berkenaan dengan pisang lemak manis, aku gantikan dengan pisang emas. Ada yang bagi cadangan boleh juga gunakan pisang emas.. :) . Memanglah rasanya tidak menepati tapi tunggulah sehingga pencarian aku berjaya menemui pisang lemak manis..:).
Aku letak siket aje jala emas dalam hidangan aku ni sebab aku tak tahu apa rasa kueh jala emas yang aku buat. Bimbang rasa sangat manis atau bau telur itik yang hanyir. Rupanya tidak. Rasa sedap ajer. Sos kastadnya kurang manis. Sebelum mulakan operasi menjala, air gula yang dimasak diletakkan dahulu daun pandan dan bunga cengkih untuk hilangkan bau hanyir telur itik. Lebih baik gunakan telur itik berbanding telur ayam sebab warna kuning telur itik lagi menawan. Aku agak kalau guna telur burung unta lagi power kot...Rahsia ramuannya ialah untuk 1 liter air, masukkan gula sebanyak 500gram. 
                                                                  Jika anda nak tahu cara penyediaan puding diraja lebih lanjut silalah layari blog ini http://spicesjourney.blogspot.my/2012/06/perjalanan-puding-rajaku.html

Saturday, September 12, 2015

sedang bertatih...

Bulan ni agak kerap aku update blog. Mood tengah sedap. Update guna mobile. Semangat yang lebih tapi ayat, paragraf banyak yang berterabur...

menanam pokok lada hitam

                                                   Suatu masa dulu aku pernah ternampak mak sedara aku kat kampung memiliki pokok lada hitam. Pokok lada hitam? Yep..! Kalo tak silap masa aku sekolah dulu pokok lada hitam ada diceritakan dalam buku geografi. Menanam pokok lada hitam di Sarawak.                                                                               Hairan juga aku masa tu kenapa mak sedara aku tu menanam pokok lada hitam. Berguna sangatkah pokok lada hitam tu?
 Heh heh. Hari ini aku pulak menanam pokok lada hitam.                                                                       Pada mulanya aku hanya berniat cuba-cuba sahaja menyemai benih pokok lada hitam. Nak try tengok samada ia menjadi atau tidak. Nampak gaya macam ok jer...                                                                 Tunggu dan lihat sajalah. Mudah2an anak pokok lada hitam aku ni akan membesar dan merimbun serupa dengan pokok sirih yang dah sedia ada kat rumah aku ni..                                                        
 

Ingin nikmati barangan dari Pekan Rabu Alor Setar..?

                Jika ada sesiapa yang teringin atau berhajatkan ingin nikmati makanan seperti kuih karas, kuih bunga pudak, halwa maskat atau lain2 barangan dari Pekan Rabu @ Alor Setar Mall, boleh hubungi tuan punya blog di atas. Al-Masyuk.                                                                                                                                                                                                                          Bersedia menerima tempahan anda... Buat masa sekarang beliau menjalankan perniagaan online barangan kosmetik... Sila whatsapp no. 01112424681.
 

Tuesday, September 8, 2015

ukur baju dibadan sendiri..

kOrang kampung aku panggil ini pokok pachaq. Ia lebih dikenali sebagai pokok keembung.                   Aku minta benihnya dari orang tionghua jiran dekat rumah aku. Ia masih digunakan sebagai bahan eksperimen dalam makmal sains sekolah untuk mengkaji hubungkait benda hidup dengan udara, air, cahaya matahari..bla bla bla...                                                
                                                                             Kat Kamus Dewan disebut pachar air/pachar china/pachar chulam. Betullah tu kenapa orang kampung aku panggil pokok pachaq. Tapi kamus dewan keluaran tahun 70 an tidak disertakan sekali dengan keterangan bergambar.                                                                                                             
                                                  Pokok ini sudah terlebih diberi makanannya. Mana aku tahu. Aku tabur aja sedikit baja kat perdu pokoknya. Alih alih sehari kemudian ia terkulai seperti keracunan.                                                           
        
  
                                          Cucu aku cakap ini pokok inai. Agaknya sebab batang pokoknya bewarna merah. Jangan caya cakap dia sebab budak tu baru umur empat tahun.. :)

Wednesday, September 2, 2015

Apa barang tanam pokok cabai melaka..?

                                                  Kalau lah tak kerana rumitnya bertanam pokok cili api atau cabai melaka tu, mudah juga nak buat duit sekarang ni. Cabai kecil yang juga dipanggil cabai burung atau cabai melaka kampung pun dah makin mahal zaman gst sekarang ni. Aku sangka sepiring kecil yang harga dua ringgit tu rupanya la ni dah melonjak jadi empat ringgit!                                                                                                                        
                                                  Pokok cili kampung aku ni tumbuh secara sendiri kat depan pintu dapur rumah aku. Agaknya burung terbang yang semaikan biji benihnya kat situ. Daunnya dah pun kena serang ulat. Aku simpulkan daun serai wangi dan letak kat perdu pokoknya. ha ha..                                                                                    
                                                  Yang ni pun sama. Ia tumbuh sendiri. Membesar dengan bantuan air hujan dan cahaya matahari. Nasibnya agak baik. Mungkin sebab ia membesar bersebelahan dengan pokok ruku. Oleh kerana ulat tidak menyerang pokok ruku, pokok cabai ini ikut terselamat. Aku agak-agak saja la. Pernah aku terbaca ada orang beri panduan supaya pokok cili api elok ditanam bersama dengan pokok bunga taik ayam sebab ulat tidak gemar dengan bau pokok dan bunga tahi ayam!