Followers

Sunday, October 23, 2016

masak ubi bit

Siapa pernah makan ubi bit?
Aku pernah baca khasiat pada ubi bit. Terjumpa pulak ubi ni masa beli belah sayur kat Cameron Highland. Ubi ini boleh dipotong nipis masukkan dalam sandwich, tambah pada salad, campuran dalam sup, minum sebagai jus atau tambah sebagai pewarna dan perisa untuk buat kek velvet.

Ada yang komen bagitau ia berbau tanah. Jadi aku kensel nak buat jus. Nak buat kek velvet.? Ermm.. lambat lagi la...
Dengan menggunakan imaginasi aku yang setengah rajin setengah malas ni, aku buat aja tumis goreng untuk dimakan dengan nasi. Emm... sedap. Isi ubi ni rasa manis dan rangup taktau nak cerita kalau nak dibandingkan dengan sayuran apa..
Bila dibelah isi ubi ini mengeluarkan jus yang berwarna merah pekat. Tersangatlah sesuai jika nak dibuat kek velvet. Ini pun ubinya sudah banyak hari tersimpan dalam peti ais sebab aku banyak betimbang-timbang fikir macamana cara nak makan ubi ini...
Ini campuran tambahan aku pada goreng ubi bit aku tu. Dari kiri ialah ubi bit, lobak merah dan lobak putih.
Tudia yang kat depan tu separuh lagi ubi yang belum dipotong. Boleh masak tumis goreng lagi...
Gambar ni aku nak tunjuk sejenis sayur berubi lagi yang dipanggil radish. Aku pun tatau radish tu bahasa melayu cakap apa. Tapi sayur ubi bulat kulit merah ni lah yang buat aku pernah tertipu sebelum ini. Ubi ini mudah didapati kat pasar atau kat pasaraya. Aku sangka inilah ubi bit tapi isi dalamnya berwarna putih.
Ini keratan bahagian atas ubi bit. Terfikir pula aku nak cuba semai kut ia boleh tumbuh. Semasa dipotong hari tu bahagian pangkal daun ini sudah mengecut dan layu. Tak lama kemudia lepas direndam dalam air ia mula segar dan keluar tunas pucuk yang baru. Katanya daun ini pun boleh dimakan. Sedikit hari lagi aku nak pindah ia tanam di atas tanah.

No comments:

Post a Comment