Sunday, October 23, 2016

masak ubi bit

Siapa pernah makan ubi bit?
Aku pernah baca khasiat pada ubi bit. Terjumpa pulak ubi ni masa beli belah sayur kat Cameron Highland. Ubi ini boleh dipotong nipis masukkan dalam sandwich, tambah pada salad, campuran dalam sup, minum sebagai jus atau tambah sebagai pewarna dan perisa untuk buat kek velvet.

Ada yang komen bagitau ia berbau tanah. Jadi aku kensel nak buat jus. Nak buat kek velvet.? Ermm.. lambat lagi la...
                                                                    Masak tumis kering ubi bit campur ikan bilis.    


Dengan menggunakan imaginasi aku yang setengah rajin setengah malas ni, aku buat aja tumis goreng untuk dimakan dengan nasi. Emm... sedap. Isi ubi ni rasa manis dan rangup taktau nak cerita kalau nak dibandingkan dengan sayuran apa..
Bila dibelah isi ubi ini mengeluarkan jus yang berwarna merah pekat. Tersangatlah sesuai jika nak dibuat kek velvet. Ini pun ubinya sudah banyak hari tersimpan dalam peti ais sebab aku banyak betimbang-timbang fikir macamana cara nak makan ubi ini...
Ini campuran tambahan aku pada goreng ubi bit aku tu. Dari kiri ialah ubi bit, lobak merah dan lobak putih.
Tudia yang kat depan tu separuh lagi ubi yang belum dipotong. Boleh masak tumis goreng lagi...
Gambar ni aku nak tunjuk sejenis sayur berubi lagi yang dipanggil radish. Aku pun tatau radish tu bahasa melayu cakap apa. Tapi sayur ubi bulat kulit merah ni lah yang buat aku pernah tertipu sebelum ini. Ubi ini mudah didapati kat pasar atau kat pasaraya. Aku sangka inilah ubi bit tapi isi dalamnya berwarna putih.
Ini keratan bahagian atas ubi bit. Terfikir pula aku nak cuba semai kut ia boleh tumbuh. Semasa dipotong hari tu bahagian pangkal daun ini sudah mengecut dan layu. Tak lama kemudia lepas direndam dalam air ia mula segar dan keluar tunas pucuk yang baru. Katanya daun ini pun boleh dimakan. Sedikit hari lagi aku nak pindah ia tanam di atas tanah.

3 comments:

  1. Saya Assalamualaikum,
    En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs

    Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

    Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

    Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

    ▪️ Kanser payudara stage 4

    Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
    Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.





    ReplyDelete