Followers

Sunday, March 31, 2013

Sup radish

Ini adalah sayur kosong tanpa perencah. Yang warna putih tu namanya radish. Mulanya aku sangka yang  aku telah pun membeli dua ketul ubi bit. Aku pernah terfikir nak memasak dan merasa ubi bit.
by google
Selepas dipotong aku hairan kenapa sayur ini berwarna putih bukannya merah. Puas google rupanya aku dah tersilap beli sayur. Cantik bentuk dan warnanya. Besarnya ubi ni weyh!

Manisnya sayur ini. Rasanya lebih sedap dari lobak putih. Sudahnya aku campurkanya bersama sayuran lain tanpa dimasukkan banyak perencah. Tambah sedikit gula shaja  Ni la baru betul2 dipanggil segar dari ladang!.
Jadi aku jadikannya sebagai kudapan sahaja. Sebagai makanan selingan mengganti makanan ringan yang dimakan antara sela masa tengok TV atau bila lapar selepas bangun tidur. Hu hu.

Orkidku -si kuning merah muncul lagi

                              Malas aku nak google apa spesis orkid ini. Cuma ia berkembang lagi.

                     Sebelum layu, aku letak gambarnya kat sini. Sebagai tanda kenang-kenangan. :)
                                                        Semasa ia mula nak kembang.
           Benihnya aku beli dari Padang Besar. Ada dalam 3-4 helai daun sahaja. Rasanya RM6.00.
Orkid jenis ni kalau ia dah mula membiakbiak, tak cukup pasu pulak nak pindahkannya.
                                                             Dah elok mekarnya .:)
Mood aku lani mengikat pasu2 kecik kat batang kayu dan letaknya bawah teduhan pokok. Masih mendapat cahaya matahari sedikit2... Kalau tak kena cahaya matahari kata orang orkid tak akan berbunga.

Wednesday, March 27, 2013

Asam katok

Aku ternampak benda ni kat rumah abang aku petang semlam. Terhenti aku sejenak. Ingatkan asam jawa ke. Atau apa2 sos. Abang aku cakap asam katok. Mulanya aku tak berminat. Asam katok yang aku makan sebelum2 ni tak da yang pure rasanya serupa dulu2. But why not?
Ambik siket cuba merasanya. Emm. Wow. Ini real punya asam katok. Serupa rasanya macam yang aku makan masa sekolah rendah dulu. Warnanya pun sama kan? Budak2 sekarang mana tau makanan ni semua. Waktu dulu harganya sebunjut baru lima duit.
Abang aku kata nak makan asam katok kena cicah dengan jari. Cicah2 dan colek ke mulut. haha
 
Makanan ni seangkatan dengan asam manis Hwa Flake yang selalu dibuat kek kukus lapis tu lah. Rasanya macam acar buah yang selalu ada dalam menu hidangan kenduri kahwin kat sebelah utara ni. Macam ada banyak jenis asam kering seperti buah pala dan  limau jeruk. Cuma makan asam katok kena hembuskan keluar bijinya tu. Bijinya tak boleh dimakan.

Sunday, March 24, 2013

Masak lemak pucuk labu

 Bahan
Seikat pucuk labu - siang buang sedikit lapisan nipis pada sulur ranting pucuk labu.
Santan, bawang besar, bawang merah, sedikit halia, sejemput ikan bilis, garam dan perisa.

Masakkan santan bersama bawang, bilis dan halia. Bila santan mendidih, masukkan pucuk labu. Bila hampir masak masukkan garam dan sedikit perisa. Dah masak, masukkan pati santan semasa kuah tengah mendidih. Bila pati santan mula mendidih sekali lagi, angkat periuk dari api. Boleh dihidangkan.

Sejak ternampak masak lemak sayur pucuk labu kat blog Menu Ariezah Aris, aku  dah mengidam nak makan sayur manis masak lemak pucuk labu. Tapi penangguhan aku tu memakan masa yang agak lama sebab aku tak tau mana nak dapatkan pucuk daun labu. Aku jarang pergi pasar malam atau ke pekan sehari. Maka oleh kerana itu biji labu yang  buahnya aku buatkan sira labu, aku semaikan dalam pasu supaya ia tumbuh, dan aku nak merasa pucuknya pulak. He he. Gigih tak aku?
Oleh sebab aku dapat pucuknya beberapa tangkai sahaja, maka aku buatkan sayur ini dengan lebih berhati-hati. Aku masukkan bawang besar, bawang merah ikan bilis dan halia secukup rasa. Bukan apa. Bimbang terlebih dos. Ter over dose lenyap pulak perisa pucuk labu nan asli tuh...
Sedap ke? Ehemm. Sedaplah sayur manis  pada deria rasa orang kampung macam aku nih. :)

Wednesday, March 13, 2013

Homemade kentang wedges

                                                     Aku cuba buat kentang wedges.

               Resepinya aku dapat DARI SINI. My Resepi. Ringkas dan mudah. Itulah yang di cari..

Yang ni percubaan aku kali pertama buat kentang wedges. Guna tepung goreng ayam kentucky. Sedap. Cuma bancuhan tepung ni terlebih pekat, yang aku cairkan adunan tepungnya, cantik siketlah rupanya dari yang ini. Tapi yang tu tak sempat nak ambik gambarnya.

Ini adalah kentang pilihan aku. Aku suka yang saiznya kecik2 macam ni. Sekali tu aku terlajak rebus kentang macam ni hingga ia menjadi empuk. Dah empuk tak jadilah aku nak buat kentang wedges. Takut hancur. Jadi aku makan macam tu saja. Manis rasanya macam rasa makan ubi keledek rebus.   

Jadi jika ada sesiapa yang berminat nak cuba buat kentang wedges bolehlah mulakan. Dulu ada sorang rakan sekerja aku cakap, jangan makan nasi. Makan kentang kurang gula dan kanji berbanding nasi. Dia tambah lagi yang jadi masalah besarnya ialah bila kita makan nasi kita akan makan bertambah2 sebab bersama nasi ada sambal belacan, ikan kering goreng, gulai, rendang dan lain2 lagi yang enak2 belaka.

Tapi apa yang aku nampak, cuma sorang saja pegawai tinggi perempuan yang tahan daulat makan kentang tanpa nasi. Dia kata mudah saja nak buat kentang putar. Kata dia masukkan planta, susu segar, serbuk lada hitam dan sedikit garam ke dalam kentang lenyek. Aku? Belum mampu lagi nak amalkan petua memakan kentang putar sahaja walaupun aku tengok cik puan tersebut bodynya ramping bergetah sokmo.. hu hu hu.   

Kamal kadai (5)

Assalamualaikum.


 Aku hanya nak tunjukkan sulaman aku sahaja kat sini. Nak upload gambar2nya sahaja. 
 Nasib baik jugak internet ni laju. Aku dah tak daya... mengantuk sangat...

Sunday, March 3, 2013

Kari mungai kacang parpu

Bahan-bahan
3 biji buah mungai (kacang kelo)
semangkuk santan
15 ekor udang
2 sudu besar kacang parpu (kacang dhal)
serbuk kari
garam 
bawang merah dan bawang putih untuk menumis
Rebus kacang dal dengan air biasa sahaja sehingga empuk. Ketepikan.
Basuh dan kikis kulit luar buah mungai.  Potong buah anggaran 1-1 1/2 inci.
Tumis bawang merah dan bawang putih.
Bila sudah wangi, masukkan serbuk kari. Kacau sekejap masukkan santan.
Bila mendidih, masukkan kacang parpu dan buah mungai.
Akhir sekali masukkan udang. Jangan masak udang lama sangat, ia akan kecut dan isinya akan mengeras.
Sesuaikan garamnya. Jika suka letakkan secebis kecil asam keping. Tutup api bila sudah cukup masak.
Ini adalah cara memasak gulai/kari yang paling simple. Bahan2 asas sudah mencukupi.

Aku bukan peminat kari mungai nombor satu. Tapi masakan buah mungai  kali ni rasanya adalah  paling sedap pernah aku makan sebelum2 ini. Post masakan kari mungai aku sebelum ini ada KAT SINI.

Dua hari lepas kawan aku bawakan aku gulai buah mungai yang dia masak. Dia bercerita kacang parpu yang dia campurkan dalam gulainya tidak empuk sampai sudah. Jenuh dah tambah air rebusannya. Aku cakap dia dah terbeli kacang ketegag kut..
Dia kata agaknya dia sudah tersilap sebab dia masakkan kacang parpu ke dalam rempah kari. Masakan kari buah mungai aku sebelum ni tak terinagt aku nak campurkannya dengan kacang dal.
Baru aku teringat kaum India cukup minat dengan buah mungai. Oleh sebab mereka elakkan dari memakan daging lembu maka jenis2 kekacang adalah ganti sumber protein dalam diet mereka.

Petang semalam aku balik kampung. Banyak pokok mungai yang abang aku tanam. Aku nampak dia semaikan ranting pokok mungai yang dah besar menjadi dahan pokok. Dia biarkan saja ia biak dengan pertolongan air hujan. Sekarang aku tengok pokoknya sudah besar2 amat. Ya lah. Aku jarang balik kampung. Nampak2 aje pokok2 tu dah besau!
Abang aku cakap dia dapat benih pokok ni dari Penang. Buah yang kat atas ni aku ukur panjangnya 87cm. Tentu ada buahnya yang lain2 pernah mencecah semeter atau lebih sebab buah yang ini abang aku kata masih muda lagi.