Followers

Tuesday, March 31, 2015

Pada 31 Mac 2015 ~ Alahai GST..


kaunter depan: kak nak buat apa ni?
                 aku: nak keluarkan duit dari akaun saham amanah ni dan nak masukkan ke akaun ni.
                 (aku diberikan sekeping borang pindah milik akaun..)
kaunter depan: ok. kak naik cepat kak, nombor giliran kak dah nak sampai..
                 aku: ok. kak naik sekarang. (termengah2 juga sebab aku bukan orang muda..)
 .................
                aku: borang masuk belum isi lagi Cik..
      kaunter 6 : Laa..
                        Tak isi lagi ka patutnya depa kena suroh kak isi borang dulu baru nombor giliran. Pi isi borang dulu.
                aku: ok. kak pi isi sat.. 
                        ( aku hairan pada borang ada ruangan nombor income tax yang perlu diisi.. aku abaikan saja) 
.................
     kaunter 6  :  nombor INCOME TAX apa?
                aku:  saya tak dak nomber INCOME TAX Cik...
     kaunter 6  :  Laa.. ni kak isi ni borang INCOME TAX.
                aku :  .... tu yang saya duk heran tadi tu..  
     kaunter 6  : Nah. Tulis kat sini.. 
                aku : nak tulis apa?  (aku diberikan sekeping kertas kosong..)
     kaunter  6  :  Tulis nama dan nombor akaun.            
.................
     kaunter  6  : ... Ok, siap. 
                 aku : terima kaseeih.... ( dengan nada simpati dan sangat memahami... ) :)  :)  
     kaunter 6    : orrrraiittt..                        

Friday, March 27, 2015

Biskut sampan

Bahan kulit 
3/4 cawan planta/margerin*
1/2 cawan gula halus*
2 3/4 cawan tepung gandum
1 biji kuning telur
esen vanila
* pukul sekali

Bahan inti
5 auns planta/margerin*
3 auns gula halus*
2 biji kuning telur*
esen vanila*
4 auns kelapa kering
2 auns tepung gandum
*pukul sekali
Acuan biskut sampan ni aku pinjam dari google.
Gambar biskut sampan yang aku buat tu punyalah huduhnya aku letak juga kat sini.
Rupa dah tak penting lagi, yang penting aku dah dapat rasanya yang sedap ..

Resepi biskut sampan tu pulak memang sedia macam tu. Tulis bahannya sahaja. Resepi istimewa ni diberi oleh seorang sahabat lama tempat aku bekerja dulu. Aku minta dari dia. Selalu aku tergoda bila dia cerita dia  buat biskut sampan masa sambut raya tak kira aidil fitri atau aidil adha. Terliur betul aku dengar cerita dia. Kuih samprit aku dapat beli dari dia. Samprit dia pun sangat sedap! Original resepi! Tapi biskut sampan dia tak dapat nak jual sebab tiap2 kali buat, anak2 dia akan menghabiskannya dahulu. Kata dia kadang2 tak dan nak sambut raya pun, biskut sampan dah habis dimakan. Dia selalu cakap sedapnya biskut sampan sebab ia rangup diluar dan rasa sedikit2 liat bila kita menggigit bahagian dalamnya yang berintikan kelapa parut itu... Resepi lidah cicah air asam aku dapat dari dia lah.

Kek karot/lobak merah sukatan cawan

Sebelum2 ni aku pernah tengok orang bercerita pasal kek karot. Dari dulu pun aku dah teringin nak merasa apalah rasa agaknya kek karot tu. Bila dah mula membuat  dan merasanya aku rasa nak buat dan nak makan selalu. Sedap betul rupanya..! Kombinasi rasa kacang walnut yang pahit2 berbaur dengan wangi kulit kayu manis, nenas dan karot memang rasanya berbeza dari kek biasa.
1 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/2 camcateh bikarbonat of soda*
1/2 camcateh garam halus*
1 1/4 camcateh serbuk kayu manis*.
*ayak bersama seeloknya 3x
2 telur gred A
3/4 cawan minyak jagung
3/4 cawan gula halus/@gula perang
1 1/4 cawan parutan lobak merah perah siket airnya
1/2 cawan nenas dalam tin. tos dan cincang
1/2 cawan kelapa kering/kismis
1/2 cawan kacang walnut

1. Panaskan oven pada suhu 180C.
2.Telur ayam, minyak jagung dan gula wisk selama 5 minit. Masuk bahan ayak tadi.
3. Masukkan nanas cincang, lobak parut, kelapa kering dan kacang walnut tadi. Gaul sebati dan bakar seperti kek biasa.
# Pada aku lagi sedap menggunakan gula perang dan gantikan kelapa parut dengan kismis.