Followers

Wednesday, October 31, 2012

Nasi Arab yang simple dan sedap

Bahan2
500gm daging kambing atau lembu
3 cawan beras (basuh dan toskan)

5 biji pelaga
5 biji lada hitam
5 kuntum cengkih
3 batang kayu manis
1.5sm halia-mayang halus
~garam dimasukkan lepas daging empuk
(tumis rempah di atas bersama daging > masukkan beras)       

1 sudu teh serbuk pelaga*
1 sudu teh serbuk cengkih*
1 sudu teh serbuk kulit kayu manis*
*(rempah kisar untuk merebus daging)

Bawang besar atau bawang merah-goreng untuk hiasan.

Cara
1.  Rebus daging dengan rempah kisar hingga empuk betul2.
2.  Angkat daging, toskan.
3.  Goreng daging bersama rempah hingga kekuningan.
4.  Masuk beras dan goreng perlahan.
5.  Masukkan stok daging (air rebusan) Biar hingga nasi masak. Perlahankan api. Tunggu 15 minit. Tabur bawang goreng sebagai hiasan.


Sejak kebelakangan ni aku minat betul makan nasi Arab. Kat Alor Setar ni nasi Arab yang kami sekeluarga selalu pilih ialah kat Restoran Mekah. Aku minat nasi Arab sebab ianya seakan2 dengan Nasi Ayam. Gaya macam makan ayam rebus dan supnya tanpa nampak banyak sangat kandungan kolesterolnya. Aku suka pilih menu lauk kambing.

Oleh sebab minat yang amat mendalam, aku tercari-cari manalah nak mencarinya resepi nasi Arab ni. Hinggalah akhirnya aku teringat dengan satu resepi lama yang pernah aku cuba dulu. Resepi sebenarnya bernama "Nasi Kabuli". Jadi aku sepatutnya letak tajuk entri kat atas tu sebagai nasi kabuli sahaja. Tapi aku suka glamoor, jadi aku letaknya dengan nama Nasi Arab. Keh3...

Hasilnya berbaloilah pada aku sebab rupa dah ada, rasa dan baunya pun dah hampir2 sama dahh.. Cuma aku gunakan berasmati, tambah  sedikit bahan perisa ajinomoto, minyak sapi dan serbuk kunyit. Bahan2 rempahnya aku tambahkan sedikit lagi dari jumlahnya yang di atas tu.
Untuk sukatan air, aku rebuskan ayam sama dengan sukatan berapa cawan beras yang digunakan. Tambahkan air untuk memasak nasi jika sukatan air rebusan daging tidak mencukupi.
Contoh :- 3 cawan beras = 4 cawan air -untuk memasak nasi.
Dan aku tidak bertanak nasi ini tetapi mengukusnya. (Sukatan beras dan air tetap sama seperti masak nasi biasa).

Inilah saja bahan rempah yang digunakan. Bagi aku ianya simple sajalah. Ikut jam >  kulit kayu manis, pelaga, cengkih dan lada hitam. Kiri sekali ialah halia yang dimayang.

Rebus daging dengan 3 bahan kisar iaitu pelaga, cengkih dan kayu manis.
Semasa menumis, gunakan kesemua bahan di atas iaitu  kayu manis, pelaga, cengkih, lada hitam dan halia yang dimayang.

Kuih kertas

Bahan2
1 cawan atau lebih sedikit kelapa parut (yang muda)
3/4 cawan tepung pulut
sedikt garam
gula halus 

1. Campurkan kelapa parut, tepung pulut dan sedikit garam hingga sebati.
2. Bulat2kan adunan dan bakar dengan api perlahan hingga masak.
3. Taburkan gula halus pada kuih yang sudah masak.

Aku belum pernah dengar nama atau makan kuih yang bernama kuih kertas. Kuih kertas? Ermmm... dengar bunyinya macam sedap jer..

Aku lani ada kawan baru. Kawan sekerja maksud aku. Aku dah berpindah dari tempat kerja yang dulu. Takdirnya sudah begitu. 22 tahun yang lepas, aku dan kawan aku ni dah pernah kerja di tempat kami yang baru ni. Setelah aku berpindah pada kali yang ke 4 dan dia berpindah tempat kerja kali yang ke 2, kami akhirnya ditemukan balik semula di sini. Jodoh kami kuat. Ha ha.! Harap2 biarlah pencen di sini saja.

Satu hari dalam duk pot-pet pot-pet tu kawan aku ni tanya aku pernah dengar tak nama kuih kertas? Dia kata rasanya macam rasa kuih dangai. Bila google, tak jumpa pula kuih kertas, yang ada kuih getas. Kuih getas tu bergoreng, yang kawan aku ni cakap kuih tu tak berminyak.

Kawan aku tu cakap, puas dia bertanya dengan sipenjual kuih tu, sampai sudah dia 'tak mau habaq'. Tak puas hati, dia balik pi cuba buat sendiri kat rumah. Katanya masuk kali yang ketiga barulah eksperimen dia tu berjaya. Hu hu. Aku pun apalagi, teruja teruih. Balik rumah cubalah juga. Orait sedap. Makanan yang berasaskan kelapa dan kacang minat aku lah tu. Selera kampunglah katakan..
Tapi kuih yang aku buat tu separuhnya bergaul dengan gula halus, yang separuh lagi tu aku gaulkan sekali gulanya ke dalam adunan tepung dan kelapa.

Istimewanya dangai aku ni dibuat dari tepung pulut yang aku buat sendiri. Tumbuk dengan lesung! Jadi hasilan kuih aku tu agak lempab siketlah, ia taklah kering sangat.
Sekali tu terdetik lah di hati aku nak tengok macamanalah  resepi kuih dangai itu dibuat orang. Ohh.. rupanya lebih kuranglah. Lebih kurang serupalah dengan  yang aku buat tu. Istimewa pada sesiapa yang tak ada acuan besi kuih  dangai tu, bolehlah tepeknya kat kuali macam yang aku buat ni.

kuih dangai by google

Thursday, October 11, 2012

Video ~ teknik jahit manik 3D (1)

Salam.
Ada apa dengan tajuk entri aku pada kali ini. ???
Kali ni sesungguhnya aku nak tunjukkan pada sesapa saja yang berminat menjahit manik . Hari ini dan kelmarin aku rasa seronok sangat.
Aku terjumpa dengan bunga manik jenis ini kat FB. Terima kasih pada tuan punya design ni sebab sudi kongsi kecantikan seni menjahit manik kat ruang maya ini. Maaf aku pinta sebab aku dah ciplak seni sulaman anda. Nak buat lagu mana. Cantik sangat hasil sulaman maniknya tu buat aku cukup tergoda...

Nak dapatkan kelopak bunga ni pun bukannya senang pada aku. Berpinar-pinar mata aku. Tak tau berapa kali ambik masa rehatkan  minda yang letih memikirkannya.  

Dua kuntum bunga tu sajalah yang jadi utama dan penting pada aku. Manik warna cerah selebihnya yang aku tambah tu sengaja touch up jer.. hehe


 Ok. Dipendekkan cerita aku sebenarnya dapat asas menjahit manik kelopak bunganya tu dari youtube yang kat atas ni.
Ermm... sesapa yang berminat bolehlah kalau nak cuba. Perhatikan pada 06:40. Maksud aku macamana cara nak susun manik jenis ini. Tapi kalau ada sesapa yang terlanjur berminat nak khatam habis macam yang dibuat kat dalam youtube ni, lagilah baik. Aku salute you!!

Wednesday, October 3, 2012

Pulut panggang hitam

Bahan2
1 cawan beras pulut susu
1 cawan beras pulut hitam (rebus hampir lembut)
santan dari 1 biji kelapa
sedikit garam
daun pisang dan lidi (penyemat daun pisang)

Rebus beras pulut hitam hingga ianya hampir lembut dan kering air rebusannya.
Campurkan beras pulut hitam yang direbus tadi bersama dengan beras pulut susu yang sudah dibersihkan dan sejat airnya
Masukkan beras pulut hitam bercampur beras pulut susu + santan + garam = kukuskan dalam loyang.
Anggaran santan ialah menutupi/melitupi keseluruhan permukaan pulut di dalam loyang yang hendak di kukus itu.
Kukuslah hingga masak. Bila pulut rasa lembut, tandanya ia sudah cukup masak. 


Aku letak video ketupat daun pandan ini kat sini sebab hajat aku yang awal ialah nak buat ketupat jenis yang inilah. Mesti ketupat daun pandan ni sedap dan berbau wangi. Tapi oleh kerana aku tak ada bekalan daun pandan, itu yang aku kukuskan pulut aku sehingga masak terus sahaja di dalam loyang

Jika nak buat ketupat, pulut yang dimasak untuk balut dengan daun (daun pandan/daun palas/daun kuar) untuk dibuat ketupat, tak perlulah cukup masak. Biarlah masaknya separuh masak sahaja.

Aku pun tak arif sangat pasal pulut panggang ni. Aku pernah tengoknya entah beberapa kali agaknya  pada zaman aku kecik2 dulu. Zaman orang masih gunakan kayu api untuk memasak. Lani tak pernah aku tengok dah pulut pesyen ni dijual orang. Tapi kata kawan aku, masih ada lagi ianya dijual orang kat pasar malam mana entah. Tak ingat dah aku.
Ini dianya aku nya pulut panggang. Create dan abadikannya kat sini!. Kut2 aku boleh jejak semula di kemudian hari, boleh rujuk balik. Mas'ilah orang pelupa macam aku ni kan...

Nampak sangatlah hasil nukilan aku ni cacat siket kan.. Pulut ni terlebih kembang! Tapi layan je lah. Sedap sungguh ianya pada selera aku pada hari tu. Macam orang mengidam pulak aku ni. Kena pulak hari tu menantu aku  bawa balek rendang  jamuan raya dari tempat kerjanya. Fuuhhh.. syahdu gila.. !
by google
Ok. Ini dia pulut panggang original yang dipanggang betul2 menggunakan kayu semanggang. Ada ke yang tak tahu apa tu semanggang? Ha ha. Ianya buluh yang dibelah dan di tengah2nya dikapit dengan pulut panggang. Bakar dengan api berbara. Ishh.! Renung gambar ni lama2 buat aku terliur ajerlah.