Followers

Friday, March 27, 2015

Biskut sampan

Bahan kulit 
3/4 cawan planta/margerin*
1/2 cawan gula halus*
2 3/4 cawan tepung gandum
1 biji kuning telur
esen vanila
* pukul sekali

Bahan inti
5 auns planta/margerin*
3 auns gula halus*
2 biji kuning telur*
esen vanila*
4 auns kelapa kering
2 auns tepung gandum
*pukul sekali
Acuan biskut sampan ni aku pinjam dari google.
Gambar biskut sampan yang aku buat tu punyalah huduhnya aku letak juga kat sini.
Rupa dah tak penting lagi, yang penting aku dah dapat rasanya yang sedap ..

Resepi biskut sampan tu pulak memang sedia macam tu. Tulis bahannya sahaja. Resepi istimewa ni diberi oleh seorang sahabat lama tempat aku bekerja dulu. Aku minta dari dia. Selalu aku tergoda bila dia cerita dia  buat biskut sampan masa sambut raya tak kira aidil fitri atau aidil adha. Terliur betul aku dengar cerita dia. Kuih samprit aku dapat beli dari dia. Samprit dia pun sangat sedap! Original resepi! Tapi biskut sampan dia tak dapat nak jual sebab tiap2 kali buat, anak2 dia akan menghabiskannya dahulu. Kata dia kadang2 tak dan nak sambut raya pun, biskut sampan dah habis dimakan. Dia selalu cakap sedapnya biskut sampan sebab ia rangup diluar dan rasa sedikit2 liat bila kita menggigit bahagian dalamnya yang berintikan kelapa parut itu... Resepi lidah cicah air asam aku dapat dari dia lah.

No comments:

Post a Comment