Followers

Saturday, June 20, 2015

Rempah giling dan ikan jenahak

    Assalamualaikum...
Terdetik dihati dah lama tak makan gulai ikan rempah giling.
Bersihkan batu giling usang yang tersangat lama tidak digunakan. Tak sampai 10 minit usailah urusan menggiling. Bagus juga sebagai satu senaman ringan pada aku yang ambil banyak masa duduk terbenam di atas kerusi seharian di tempat kerja.. Berjasa juga batu giling aku ni..
Apa bezanya rempah giling dengan rempah serbuk berbagai jenama yang dijual tu? Sekiranya  rempah serbuk miliki nama yang berbagai, rempah basah batu giling juga punya aroma dan rasanya  yang tersendiri.  
Sukatan bahan untuk campuran rempah sila klik DI SINI.                                                                                                                                                                                                            

5 comments:

  1. SALAM RAMADAN...SEDAPNYA MENGGULAI DGN REMPAH GILING...DI RUMAH MAK ADA BATU GILING N CITER MENGGILING CILI R REMPAH DH JADI KENANGAN...XMAMPU LAGI NK BUAT SEMUA TU...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadan, selamat berbuka... sekali sekala sedap juga berempah giling... tergamit memori jer tu yg buat makngah terpanggil nak menggiling.. hehe

      Delete
  2. Salam Ramadan.. zaman2 sekolah dulu saya tukang giling cili api.Adik2 tak mau sebab cili tu pedas.. saya suka giling cili api ja sebab cepat siap berbanding tumbuk dengan lesung.. kalau cili kering saya tak suka sebab liat dan lambat ceruh.. bab rempah giling tu mak ja yang buat... dah tak tau mana batu giling sejak pindah rumah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ramadan n selamat berpuasa.. bagus tu idea lumatkan cili api gunakan batu giling.. mak ngah pun kokot cabai giling gunakan sudu, bimbang terkena tangan pedasnya jenuh menanggung... sayang si batu giling sudah hilang...

      Delete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete