Followers

Sunday, December 4, 2011

Gulai ikan puyu rempah giling


Bahan2 giling
Cili kering, bawang besar, bawang merah, jintan manis, jintan putih, ketumbar(rempah biji), kunyit hidup.
Tumis
Bawang merah, bawang putih, daun kari


Ini lah dia ya puan2 semua, bahan2 asas yang selalu digunakan untuk dibuat rempah giling. Aku mula dijinak2kan mengggunakan batu giling sejak  ditingkatan tiga lagi. Lama sangat dah. Sebab tu waktu ambik gambar ni aku  terlupa nak letak kunyit hidup. Tambahkan juga sedikit jintan putih. (Gunakan sedikit sahaja jintan putih)
Sekarang ni tak ada dah orang Malaysia yang rajin gunakan batu giling! termasuklah dengan aku sekali.Tapi dah teringat nak makan gulai dari rempah yang digiling, bahan arkib ni kenalah digunakan semula. Jadi pada sesiapa yang nak merasa gulai rempah giling, silalah dapatkan batu gilingnya dahulu ya? Bukannya ketul2  batu kat tepi jalan tu ya, yang tu kalau untuk dibuat main batu seremban bolehlah..hehe.

Aku terjumpa cerita dari seorang blogger mamak restoran yang dikenali di Bukit Mertajam dan Seberang Perai tu cakap, yang depa duk juai rempah basah tu bukannya rempah giling, tapi rempah tu sebenarnya dibuat dari bancuhan rempah serbuk yang telah dimesin. Kata dia lagi kalau nak digiling rempah hari2, mau lekang lengan tu atau ia telah digiling oleh mesin bodoh! Berkenaan mesin bodoh tu aku tak tau nak mengulasnya ya, apa maknanya aku pun tak faham.... 
Aku duk buat sembang kencang kat sini pun, sebenarnya aku pun dapat free je batu giling ni. Aku tak beli pun! Ia adalah antara peralatan yang dilupuskan dari sebuah institusi teknik atas sebab dinaik taraf.  
Bila cili kering, ketumbar, jintan dan kunyit hampir lumat, barulah hentak2kan bawang gunakan anak batu penggiling.Jika diletakkan bawang bersama cili diperingkat awal menggiling, bawang akan sebabkan mata kita cepat berair. Aku ambik masa 5 minit untuk lumatkan cili kering jadi macam ni. Hu hu. Giling lagi hingga lumat kesemuanya.
Ini ikan puyu yang sudah siap sembelih. Tiap2 petang, berjenis ikan air tawar atau ikan sungai ada dijual kat pekan Simpang Kuala.
Tumiskan bawang, daun kari dan .. yang macam kacang parpu tu apa?...Lupa la pulak...! Bila bawang wangi, masukkan rempah giling. Tumis hingga wangi. Masukkan santan. Masak hingga mendidih. Jangan masakkan ikan puyu lama sangat sebab isi ikan ini lembut.
Dah siap gulai ikan puyu aku ni. Campur dengan ubi keledek.Jom.Mai2. Sila2. Mai la makan nasi bersama gulai ikan puyu rempah giling. Hehe. Anak aku yang pompuan tu duk risau mulanya sebab aku masukkan banyak sangat cili kering katanya. Dia tak tahan makan pedas. Tapi bila dah makan katanya tak rasa pedas langsung! Anak aku yang lelaki tu,  lepas dah lama sudah makan nasi,dia minta izin nak meratah ikan puyunya pulak.

No comments:

Post a Comment