Followers

Friday, July 22, 2016

rendahkan pokok betik

Aku pernah ada masalah untuk memetik buah betik yang sudah masak di pokok. Bila buah betik sampai tempoh masanya sudah masak dan layak dipetik macamana cara nak ambil buahnya? Ada masanya aku tengok tuan pokok biarkan saja buahnya masak ranum di pokok tidak berambil.
Nak jolok bimbang buah jatuh dan rosak. Nak dipanjat pokoknya dah tinggi menjulang. Makin tinggi pokok, batangnya pula makin mengecil dan lembut ke atas.

Aku pernah tengok satu video petani Thailand lenturkan pokok betik yang di tanam di dalam 'rumah perlindungan hujan'. Cari balik video tu dah tak jumpa.

Di sini aku kongsikan contoh rajah ringkas teknik yang aku masih ingat depa buat kat pokok betik kat video tu tempohari.

1- langkah satu: siatkan/kupas kulit luar pada batang betik lebih kurang sepanjang arrow yang warna putih seperti di atas. Anggaran 4 ke 5 jalur kecil memanjang jika batang pokok betik besar. Jangan buang habis lapisan kulit luar batang betik.
2-langkah 2: dengan menggunakan kedua belah tangan, pusing batang betik perlahan-lahan sehingga anda dapat lenturkan batang pokok betik sehingga pucuknya mengadap ke tanah. (arrow no. 3).

Ini aku punya hasil melentur batang pokok betik tempohari. Nampak pucuknya dan tumbuh semula ke atas. Ini contoh sajalah sebab aku pun baru mencuba pada anak betik jantan yang masih kecil. Terlebih pulak kupas kulit batang betik.. Encik meow pun nampak susah hati macam nak tolong angkat balik pokok betik yang sudah terlajak condong..

No comments:

Post a Comment