Followers

Tuesday, September 13, 2016

Buah lokchan - akhirnya ku temui...


Alhamdulillah... akhirnya ku temui..
Sejak aku reti menggogel agaknya lebih kurang dalam lingkungan 17 tahun yang lalu aku sering mencari buah lok chan. Disetiap kali tu jua aku tetap hampa. Merana ja yang belum lagi. Google sampai "habeh meyta.." bak kata orang Kedah. 
Keratan akhbar Berita Harian ni buat aku terpegun. Kiranya pokok lokcan belum lagi pupus dari muka bumi ini..!
Nak jadi rezeki seperti kata dek tuan pokok ni sekarang buah lokcan sedang menjadi. Pokok asalnya yang lagi satu katanya kadang2 ja menjadi buahnya. Ini buah yang gugur dari pokoknya. Kata tuannya tatkala pokok sedang rancak berbuah, berterabur ja buahnya kat bawah pokok macam permaidani tak da sapa nak makan. Budak2 pun tak heran. Aku sorang ja yang mabuk buah lokchan. he he he.
Hari ni aku jamu mata kalian dengan hidangan buah lokchan ja noh..! Ini betul2 world punya cerita..! Say 'yes'. Ini betul2 lokchan. Bukan juga buah berembang seperti yang didakwa serupa dengan yang kat Aceh tu. 
Bila terhidu ja baunya buat pertamakali aku teringat baunya sibuah lokchan yang pernah aku makan bertahun yang silam. Wangi baunya. Aku suka baunya yang wangi. Seakan bau buah betik masak ranum pun ada, macam bau mangga ranum pun ada. Rasanya tersangatlah manis. Tapi kat hujungnya ada pulak rasa macam kelat2 siket jika tergigit lapisan kulit bahagian dalamnya. Ini sebab aku tak kupas kulit luarnya cuma kopek kulit dan makan begitu saja. Sekarang ruang dapur rumah aku ni pun dah semerbak terbau wangi sibuah lokchan.

Ini gambar buah lokchan dan biji benihnya. Orang2 dari kampung ini semuanya mendakwa pokok lokchan tak akan tumbuh di tempat lain kecuali di bumi Kampong Siputeh sahaja. 
Tuan rumah juga bagitau pokok ni berbuah tanpa musim. Ia berbuah ja sepanjang tahun.
Ini daun pokok lokchan.
Zoom dekat siket..
Ini simpang depan jalan nak masuk ke kampong Siputeh. Kampong Siputeh Padang Sera, Jitra Kedah. Macamana nak datang sini?
Ok makngah nak bagitau na. Lalu ikut lebuhraya dari Alor Setar ke Bukit Kayu Hitam. Padang Sera letaknya antara exit Malau dan Changlon. Petua yang mana satu simpang nak menghala ke Padang Sera tu ada RTC Napoh. Belok masuk kiri sebelum mini RTC. Di hujung penghabisan jalan ialah pekan kecil Padang Sera. Belok kanan dan tak jauh dari situ terjumpalah simpang seperti di bawah ini.
Dah masuk ke dalam simpang jalan ni dah tak da masalah lagi. Tanya ja kat sesapa yang terserempak kat tepi jalan. Tanya je makam Puteri Lindungan Bulan semua depa tau. Pokok lokchan asal yang tertua dan dah berusia beratus tahun tu ada kat makam Puteri Lindungan Bulan. Ohya nak mudah lagi depa sini semua sebut makam tu sebagai "Tok Keramat". Depa semua ramah2 mesra belaka. Nanti depa akan bagitau.

3 comments:

  1. Allah beri pahala info warisan ini. Kitalah penyambung warisan cinta bersemi di sini.

    ReplyDelete
  2. Allah beri pahala info warisan ini. Kitalah penyambung warisan cinta bersemi di sini.

    ReplyDelete