Followers

Monday, September 26, 2016

khabar buah dari biji tin kering...

i
Hari hari aku renung buah hasil dari semaian biji buah tin kering ini.
Sambil baca penerangan dan segala komen bagai dari otai2 penanam pokok fig yang sudah banyak pengalaman dalam dunia fig....
Dah boleh faham siket2 kenapa bunga dari pokok tin semai biji ini tidak akan bloom di bumi Malaysia menjadi bunga mekar yang sedap disantap. Aku nak terang kat sini pun tak pandai. Buah tin yang manis berjuicy tu ialah bunga di dalam bunga. Bunga yang disebut buah.
Jadi pohon tin semai biji yang sudah berbuah itu ku jadikan bahan eksperimen...
Ini jugalah pertamakali aku cuba buat tut dan ia betul2 menjadi.
Tut empat tingkat ko... Haaahambik ko...
Tiga  tut yang kat bawah tu masih tak nampak dengan jelas akarnya cuma yang paling atas bekas berhampairan pucuk yang berbuah tu sudah kelihatan berakar...

updated 18 oktober 2016
Ini gambar akar yang tumbuh dari hasil tut 4 tingkat yang aku buat.
Media dalam bekas dadih aku ketuk keluarkan sebab nak tengok sebanyak mana akar yang tumbuh.
Yeaay..! dah berjaya. Aku gunakan sabut kelapa bercampur sedikit tanah kompos sebagai media tut. 

No comments:

Post a Comment