Followers

Sunday, October 16, 2016

cara rebus belimbing hitam


Tetiba ja rasa nak bercerita pasal belimbing rebus. 
Selepas buah belimbing direbus boleh lah ia dibuat sambal. Sambal hitam yang popular kat negeri Pahang te....

Rajin pulak pokok belimbing aku ni berbuah selepas aku potong buang separuh daripada daun, ranting dan dahannya yang terlebih merimbun tu. Belimbing pokok aku ni spesis yang buahnya kuning bukannya hijau. 
Gitu ya puan-puan. Masukkan ja buah belimbing yang dah siap dibersihkan kedalam periuk. Tambahkan garam kasar dan terus pasang api. Sukatan garamnya aku agak2 ja. Mungkin satu kilo buah belimbing padan dengan 200gm atau lebih siket garam kasar...
Apinya hendaklah perlahan saja ya. Air belimbingnya nanti akan cair dari buah belimbing secara perlahan- lahan dan masaklah sehingga air belimbing tu semakin kering. Mungkin ia perlukan masa 3 ke 4 jam. Ada masanya aku keluarkan sedikit air belimbing dari dalam periuk supaya ia jadi cepat kering :) Gunakan periuk tanah, porselin atau periuk kaca..
Asid dari belimbing pada skala yang tinggi akan punahkan periuk logam ya puan-puan..
Ginilah ya puan-puan. Ini adalah rakaman sebenar hasil dari periuk yang sama di atas tadi. Lepas direbus hasil yang dapat hanyalah satu perempat lebih siket dari sukatan buah segar yang memenuhi isi periuk.
Begitu lah...
Buah belimbing segar dijual sekilo dengan harga rm4. Buah belimbing siap rebus sekilo harganya lebih dari rm20. ( kalau aku tak silap la ). Harga sambal hitam atau sambal belimbing hitam? Aku tak tahu harganya sebab aku tak pernah beli..

No comments:

Post a Comment