Followers

Friday, June 8, 2012

Pulut lemak, kaya dan bunga telang

Assalamualaikum.
Ada ke sesapa yang dah pernah tengok bunga telang yang cantik macam  ni? Aku ni barula 1st time tengok bunga ni. Sabar menunggu dan akhirnya aku dapat tengok ia muncul dari kudupnya yang pertama. Cantik. Ada iras2 macam bunga ros. Bunga ros biru. !!
Sorang jiran kaum cina dekat rumah aku pernah berjanji dengan aku nak beri benih pokok ni kat aku. Aku semainya dari benih buah kacangnya. Seronoknya rasa macam aku sorang saja yang miliki versi bunga cantik ini. He he he....


Pokoknya yang masih kecil belum menjalar.

Bunga telang yang aku miliki sebelum ini...

Tak ada sesapa pun yang rajin ambik peduli dengan pokok kacang telang kat rumah aku ni kecuali jiran kaum cina tu sorang saja. Dia cakap cina ada buat kui (kuih) dengan bunga ini. Aku tanya kuih apa. Dia cakap itu kui makan dengan kaya. Oh, pulut sekaya kah? Dia cakap bukan. Letak siket warna dia kat kui tu, makan dengan kaya. Ohh..  Pulut tu bahagian bawah dia semua warna biru lah?? Aku buat kesimpulannya.. 

Akhirnya dia masuk dalam rumah dia dan bawa keluar bagi aku tengok apadia kui yang dia maksudkan tu..Oohh.. haha. Rupanya sepotong pulut lemak yang direnjis dengan pewarna biru bertompok2. Nak makannya kena cicah dengan sekaya lah... Aku nampak sepotong kecik aja. Itu pun dia cakap harganya RM 1 sepotong!

                                                                     by google
Wahh...  aku pun dah tersilap letak gambar kat sini. Yang kiri tu kuih talam. Yang kanan warna hijau tu lah pulut sekaya. Orang Terenganu panggil ni kuih tok aji serban. Tok aji serbang...  

Dipendekkan cerita aku pun buatlah pulut kukus letak santan dan pati bunga telang macam yang jiran aku cakap tu. Sedap. Ringkas dan mudah dari nak buat pulut sekaya atau puluit serimuka tu. Pulut sekaya juga kan.. Rasa dia pun ada iras2 serimuka ja.. Nak makan pulut ni dengan durian pun boleh juga...

Tapi tak puas dengan sekaya, aku sebenarnya lebih suka makan pulut ni cicah dengan serunding. Susah payah aku belikan udang dan buat serunding petang semalam..
Motif  memakan kandungan yang berwarna biru pada bunga telang tu sebab nak elakkan insomnia kut...

No comments:

Post a Comment