Wednesday, July 11, 2012

Candy dari DD - bukan sekadar nama

Assalamualaikum
Hajat aku nak merasa candy homemade sudah tercapai. Aku dapatkannya DARI SINI. Sedapp. Hurmm...


Kalau hasil tangan dari kerja-kerja seni membungkus macam ni, memang aku kagum. Aku sendiri kureng rajin dengan kerja-kerja halus macam ni. Heh heh. Banyak tu kena mampatkan, potong, dan bungkusnya dengan berhati-hati. Pembalut itu nipis dan mudah koyak kan..

Terima kasih cek. Kalau tak kerana Cek, sampai bila2 pun mak ngah tak dapat merasa makan candy kelapa ini. Sedap sesangat.
Akhir sekali selamat maju jaya untuk cek makngah ucapkan. Macaroon dulu pun sangat sedap!
Senyum senyumlah selalu cek. Senyum tanda kekuatan diri... Sabarlah wahai hati.... :)

Ini kueh  bunga pudak. Pada aku ada kaitan antara kuih bunga pudak dengan candy kelapa. Pada selera aku ni lah. Rasa candy kelapa yang aku makan kat atas nun ada iras2 rasa kuih bunga pudak. Pada sesapa yang belum pernah merasa kuih bunga pudak, bolehlah order candy ni dan nikmatilah rasanya. Cerita aku pasal kuih bunga pudak ada kat sini.

Tapi yang kurang enaknya kuih  bunga pudak yang aku baru beli dari Pekan Rabu Alor Setar baru2 ni dah tak sama rasanya macam yang aku pernah makan waktu aku beli diketika dulu2 yakni tatkala ia masih dipasarkan kat Pasar Besar Alor Setar. Rupa dan saiznya pun tak sama. Rasanya lebih kering mungkin sengaja dibuat begitu supaya ia dapat disimpan lama. Ha ha. Cerewet gila aku ni kann.. Dan aku dapat tahu mak cik otai yang pakar buat kueh ni yang duk kat Keriang Pulau tu selalunya hanya menerima tempahan untuk kenduri kahwin sahaja !
Jadi berbaloilah aku dapat makan candy kelapa dari Seremban ni sebab ia lembap dan ada rasa sari kelapa. Aku ni selera kampung. Kecik2 dulu kuih nilah yang aku capai dulu jika dijamu orang pada hari raya. Perut aku time tu belum kebal dan aku selalu alah pada biskut dan kek yang mengandungi lemak seperti margerin  atau planta.
Cerita pasal kuih bunga pudak dan Mak Teh Melah. Aku dah pun bertanya pada dia tentang kuih yang aku selalu makan kat rumah dia time raya kecik2 dulu. Tahu apa dia cakap? Dia cakap tak tau.! Adehh. Terkedu aku dibuatnya. Beria2 aku bercerita kat rumah dia selalu ada kuih iras kuih bunga pudak tu dengan warna hijau lembut dan warna pink! Dia cakap 'tak tau' lagi.. Ha ha. Akhirnya dia kata. Tak tau laa. Kot2 ada sapa2 mai  bagi kui (kuih) tu kat rumah  dia kottt...

2 comments:

  1. Cerita pasal candy ni kan, teringat akan Turkish Delight semasa melawat Istanbul beberapa bulan lepas. Sedap sangat terutamanya yang dicampur buah delima dan kacang pistachio. Nanti kalau ke Turki lagi saya akan borong berlori-lori ha ha.

    Ni kena cari Mak Cik otai Keriang Pulau minta ajar Mak Ngah buat kuih pudak... lepas tu boleh turunkan ilmu pada saya pula :)

    ReplyDelete
  2. Emmm.. candy campur delima n pistachio,... tak dapat nak bayangkan...kalolah dapt merasanya.:-)

    Hehe... belum lagilah buat masa ni.. tak taulah kot2 terbuka hati satu hari esok nak belajar buat benda2 ginikan... lani makngah baru duk angan2 manalah nak belajar buat kuih beras pun belum tertunai lagi...:)

    ReplyDelete