Followers

Wednesday, August 28, 2013

Tanamlah Ros!

Maksud aku tanamlah pokok bunga ros. Bukannya tanamkan si Ros....
Pokok ros ni aku tanam dengan cara tak sengaja. Aku cuba tanamkan keratan ranting yang bunganya sudah layu kat sini. Nak tengok adakah ia akan tumbuh berbunga atau tidak. Sebab aku dengar budak yang jual anak2 pokok kat pasar tu cakap, tanaman ros ni hendaklah selalu dipangkas barulah ia akan berbunga lagi.
Tapi pokok cekur yang bersekali tumbuh dalam loyang ni memang aku tanam. Ia terbantut mungkin sebab daunnya aku tak kutip jadi ia tidaklah mengeluarkan daun2 baru yang lebih besar saiznya.
Seronok pulak melihat bunga ros berkembang. Kat tepi longkang pun ada pokok bunga ros. He he. Anak semaian pokok ros yang dijual kat nursery sekarang ni agaknya dah tak serupa lagi dengan pokok ros yang ditanam oleh jiran2 kat kampung aku dulu. Ros kampung agak susah nak disemai dan dibiakkan. Kecik2 dulu aku minat gila tengok bunga ros yang ditanam oleh jiran kat kampung aku. Boleh aku duk pi tunggu renung terpegun menikmati keindahan bunga ros yang sedang mekar dan mewangi kat orang lain punya pokok.! 
He he he. Tak percaya? Tengok tu.. Yang ni pun boleh juga kalau orang nak panggail dia mat bunga kot... Menyebuk jer aku ambil gambar bunga dia pun nak menyelit sekali!
Nilah antara lain kerja2 sipenyibuk yang kat atas tadi tu... Sedar2 aku dah terbalik lagi pasu bunga orkid aku ni...Hai... rajin sangat nak menolong!
Haaa.... kat bawah ni ada lagi muka sidia nih... Gagah nak terjengoi juga nak tumpang popular!

2 comments:

  1. Mmg en.miow c kaki cbuk..hu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. en meow ni sgt lah nakal, lama dh dia tak balik rumah ... mengorat pi mana tatau.....huhu

      Delete