Monday, July 29, 2013

Ketupat Chang

Saiz sebiji ketupat ni memang besar. Aku makan sebiji saja dah macam makan nasi sepinggan. Terduduk kekenyanganlah jawabnya....
Bahan
2 cawan beras pulut susu direndam (3-4jam)
200gm isi ayam (potong kecil2 dimasak kering~bawang merah, bawang putih, lada hitam,garam)
10 biji buah berangan rebus
5 kuntum cendawan kering direndam ~dipotong
3 biji kuning telur (telur masin belum rebus-gunting untuk memotongnya)
2 sudu udang kering (goreng dan ditumbuk)

Ada berbagai cara untuk memasak inti ketupat chang. Ada juga yang semua bahan  untuk intinya dimasak bersekali dengan isi ayam bercampur kicap dan sos tiram. Tapi pada aku rasanya aku lebih berahi pada yang tiada warna kicap! he he

Aku juga tak tahu mana nak cari daun buluh kering. Katanya ada jual kat kedai runcit. Dah pertengahan puasa ni sudah ada dijual daun palas, aku guna saja daun palas untuk membungkusnya.

Buat kelonsong guna daun palas. Masukkan beras pulut yang direndam. Masukkan segala inti kedalamnya. Penuhkan kelonsong dengan beras. Tutup kelonsong biar kemas. Ikat dengan tali supaya ia tidak terbarai waktu merebusnya. Bila siap rebus anggaran 2 jam atau hingga air rebusannya kering.
Tak sistematik langsung aku punya stail membungkus.
Bagus juga mempelbagaikan rasa ketupat ni. Unik juga kombinasi kesepaduan rasa bersama pulut, cendawan, berangan, ayam, udang kering dan telur masin. Tiada santan macam selalu! Cuma anak aku cakap kalau mak boh cabai banyak2 lagi sedap! Ha ha.

No comments:

Post a Comment