Followers

Tuesday, September 3, 2013

Binjal Oh Binjal

Assalamualaikum...

Binjal oh Binjal. Bila aku google  binjai, yang aku jumpa ialah Kampung Binjal Kat Kedah. Binjal ke binjai? Orang Kedah tempat aku selalu sebut binjai. Binjai. Tak ade "l".
Kalau tak salah aku buah asam yang nak sama dengan spesis buah ni dipanggil kemang. Betul ke ni..?
Minat pula aku nak buat entri pasal tanaman yang dah hampir nak pupus ni.
Biji buah binjal yang aku makan tempohari sudah bercambah. Bukan hajat nak bertanam sangat. Cuma semasa mengupas buahnya terfikir pula aku daripada aku buang bijinya ke dalam tong sampah, apa kata jika aku letakkannya kat dalam periuk tanah yang dah retak ni? Tak sangka pula ia akan tumbuh dan bercambah begini.
Ahaa. Petang tadi aku ambik lagi gambar anak pokok ni. Daunnya dah mula kembang. Tengok pada rupa bentuk daunnya nampak dah nak serupa dengan daun macang. Bacang tu orang kampung aku panggil  macang. Aku tahu lah bab2 ni pasal aku orang kampung. Ha ha.
Jika anak pokok binjal aku tu tak kojol, aku akan bawa balik dan tanamkannya kat kampung halaman aku. Aku cadang dah pencen nanti jika umur panjang aku nak balik diam kat sini pulak. Yang tengah melawat kawasan tu ialah cucu aku. Kat belakang tu padi dah mula nak boleh dituai. Tapi bendang tu jiran aku punya. Damai tak kampung aku bila kiri dan kanannya berlatarbelakangkan bukit bukau yang berbalam balam...
By google
Gambar ni aku pinjam letak kat sini. Seronok tengok buah binjal kat pokok ni. Nampak buahnya nak serupa dengan buah lai import cuma bentuk buahnya lebih lonjong.
Aku dapat tau pokok ni sesuai tumbuh di tanah lempab dan berhampiran sungai. Buahnya yang muda kalau tak silap boleh dibuat bahan untuk berperang dengan musuh. Kalau tak silap getahnya boleh sebabkan iritasi. Iritasi = keradangan kulit (merah, gatal, kekeringan dan berkudis).  
Hemm patutlah sekali tu aku termakan buah yang rasanya pahit semacam. Agak aku buahnya belum cukup masak.

2 comments:

  1. salam ...
    betul tu kak getah buah ni klu kene memang akan jadi kudis buah ni klu makan memang lah sedap tapi kene jaga2 dgn getah nya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wksalam. TQ atas info adik. Makngah belum biasa tengok pokok binjal ni lagi, cuma biasa makan buahnya yg dh masak aje....

      Delete