Followers

Tuesday, October 15, 2013

Pais Ikan Curi


500gm ikan bunga air
sesenduk kelapa muda parut
3 batang serai dihiris nipis
sehelai daun kunyit dihiris nipis
kunyit hidup dan garam ditumbuk

1. Siang dan bersihkan ikan  bunga air. Buang semua tulangnya.
2. Tumbuk sedikit garam bersama kunyit hidup. Masukkan kelapa parut dan tumbuk lagi hingga sebati.
3. Gaulkan bahan tumbuk bersama serai hiris dan daun kunyit hiris.
4. Akhir sekali gaul semua bahan tumbuk bersama isi ikan yang sudah dibersihkan tadi.
5. Balut isi ikan gunakan  daun pisang dan bakar di atas api hingga masak.

Kat tempat aku ikan ni orang panggil ikan  bunga air. Rupanya seakan ikan bilis yang bersaiz besar. Selalunya ia dibuat goreng bersalut tepung dan cicah dengan sos.
Resepi ini aku tak ubah suai langsung. Aku buatnya betul2 mengikut seperti yang aku dapat dari internet.
Macam menarik saja bahan2 yang digunakan untuk buat pais ikan ini.
Tapi yang last ni betul2 ada ubahsuai. Aku tepek saja ikan2 ni ke dalam pemanggang bertutup ini. Kalau diikutkan pada gambar asal pais ini di bakar menggunakan arang dan ianya dibungkus kecil2 serupa dengan memasak pulut panggang!
Tapi cara aku bakar ni pun dah sangat2 ok. Sedap rasa pais ikan ni. Cuma pada sesiapa yang nak mencuba resepi ni hati2 satu hal ya? Gunakan sedikit sahaja garamnya. Isi ikan ni dah cukup manis.!

Kenapa namanya ikan curi? Entah. Memang namanya macam tu kot. Bila google imej, aku  terjumpa dengan gambar curi ikan. Kucing curi ikan!

No comments:

Post a Comment