Followers

Friday, December 18, 2015

menyemai keratan ranting mulberi

Kenapa aku tanam pokok mulberi?
Patut la selama ni aku nampak orang suka sangat tanam pokok mulberi...
Orang lain dah lama tanam, makan dan dah dapat pun khasiat dari pohon pokok mulberi. Aku baru kebelakangan ni teringat nak mula semai rantingnya. 

Itu pun selepas aku dengan tak sengaja terbaca artikel mengenai khasiat penuh sepohon pokok mulberi. Buah, daun , akar dan rantingnya semua berkhasiat untuk kesihatan. Ingat lagi zaman sekolah dulu belagar geografi, antara ulat sutera dan daun mulberi tak dapat dipisahkan...
Nak letakkan senarai khasiatnya kat sini yang aku google banyaklah sangat. Jenuh nak membacanya. Setakat ni aku terbaca khasiatnya yang berjumlah 14 jenis tu..
Nampaknya aku dah terpotong ranting mulberi yang sihat. Tak ingat dah berapa hari, tapi rasanya ranting pokok mulberi ni sangat mudah nak bercambah tunasnya...
Sedar tak sedar ia terus berbunga dan terus berputik nak jadi buah. Aku niat nak mula menjaganya. Dengar cerita pucuk daun mulberi boleh dibuat ulam dan dibuat masak sayur lemak. Aku pernah rasa buahnya agak masam, agak daunnya pun masam juga kot..

No comments:

Post a Comment