Friday, December 18, 2015

lagi menyemai biji benih epal...

Kanapa aku rajin sangat mencuba menyemai biji benih pokok epal?
Aku pun tak tau...
Sengaja suka-suka try kot.. Lepas makan buahnya, aku masukkan s
aja bijinya ke dalam bekas dadih yang beralas dengan tisu lempab. Nak tumbuh, tumbuhlah kau, kalau idak, biar ajer... Buah epalnya ialah epal hijau yang sedikit masam, lebih sesuai untuk dimakan colek atau dibuat kerabu epal...

Pernah juga aku simpan biji benih bertisu lempab itu ke dalam peti ais, lepas 8 ke 9 hari, ia pun bercambah. Tapi anak2 pokok tu dah mati mungkin sebab selepas dikeluarkan dari peti ais aku letakkannya di tepi tingkap. Tingkap tu pulak mengadap cahaya matahari petang, mereka pun tak sanggup sebab terkena kejutan hawa panas kot..
Kali ni aku simpan anak benih yang baru bercambah di dalam bilik air.... Itu pun dapat idea tiru dari seorang rakan group "Jom belajar cantuman dan pembiakan tumbuhan" dari laman facebook...

No comments:

Post a Comment