Followers

Saturday, December 19, 2015

rumpai laut boleh mengawal kencing?

La ni rumpai laut orang dah lupa. Suatu waktu dulu ramai orang nak amalkan memakan rumpai laut yang banyak mengandungi kolagen. Pemakanan pun ikut berubah mengikut peredaran zaman pilih mana yang lebih popular..
Aku pergi tanya rumpai laut kat kedai ubat cina yang aku pernah beli darinya suatu waktu dulu. Tauke tu tengah sibuk. Boleh dia tanya aku balek, ".. benda apa tu, yang orang buat laici kang ka,,?" Ada ka patut.. O ooh.. sekarang dah tak jual lagi, dia cakap.
Pergi tanya satu kedai lagi. Puas pulak lamanya masa dia ambil untuk selongkar mencari sebab tak berapa biasa dengan rumpai laut. Agaknya dah lama orang tak beli rumpai laut.

Itu pasalla aku saja cuba bertanya kat kedai India yang jual periuk tanah tu ada tak dia jual rumpai laut.  Kedai India tak ada jual rumpai laut. Tapi tauke perempuannya yang ramah tamah tu lah yang bagitau aku. Dia cakap ada orang yang bagitau dia rumpai laut bagus untuk orang yang tak boleh kawal kencing.

Gambar rumpai laut kat atas tu adalah saiz sebenar bezanya antara yang kering dan yang sudah kembang. Aku rendam ia lebih kurang 6 jam. Elok rendam guna air yang bertapis. 
Cadang mulanya nak buat cicah sedap dimakan dengan budu. Tapi biasanya aku selalu makan begitu saja dibuat ulam bersama nasi... 

2 comments: