Followers

Monday, June 20, 2016

bila daun tin keriting....

Assalamualaikum..
Hanya untuk mencatat pengalaman aku sebagai kenang-kenangan.. 
Membiak dan cuba membesarkan benih tin dari luar negara itu sesungguhnya menagih banyak kesabaran. Keajaiban boleh berlaku tanpa diduga. Anak pokok tin yang sedang rancak segar melebarkan pucuknya setiap hari boleh diam terhenti terencat secara tiba-tiba....
Rasanya dah lebih seminggu daun2 ini berkeadaan begini, selalunya pucuk baru cepat saja melebarkan saiznya setiap hari...
Pokok yang sihat pucuknya berwarna hijau segar dan 'hidup' setiap hari...
Tengok daun2 pokok ni terencat pertumbuhannya macam aku pun ikut terencat....

Ada aku baca komen menyebut kerinting daun tin begini mungkin sebab serangan virus. Diusulkan supaya daun bersama pokok yang sudah kena serangan virus ini dibakar atau dimusnahkan terus supaya tidak menjangkiti pada pokok2 lain.

Aku belum lagi rasa nak musnahkan aku punya benih pokok tin....

Sebelum2 ni selalu aku tenguk daun pokok anggur aku jadi kerinting juga. Keriting yang lagi teruk. Kat bawah ni contoh yang terjadi pada sehelai daun anggur tu. Yang ranting hujungnya lagi aku dah potong buang. 
Aku dah cuba cek medium yang aku gunakan pada pokok tin aku yang bermasalah tu, tapi hasilnya macam ok ajer... Aku tak  ada PH meter, jadi aku hanya gunakan kunyit saja sebagai bahan uji. Ikut panduan dari petua group 'kebun bandar'. 
Cara menggunkana kunyit untuk menentukan keasidan tanah:-
Basahkan tanah atau bahan media yang hendak diuji.
Potong kunyit dan masukkan ke dalam  bahan media.
Tunggu keputusannya selama 30 minit
Keluarkan kunyit dan periksa warnanya:
jika kunyit bertukar menjadi warna kebiruan- tanah atau media beralkali
jika warna kunyit luntur- tanah berasid
jika warna kunyit tidak berubah- tanah normal dan sesuai untuk pertumbuhan pokok.
Jadi keputusan akhirnya ialah aku hanya menggunting buang habis semua daun pokok tin aku ni. Mudah2an ia akan tumbuh normal balik seperti sediakala serupa yang selalu berlaku pada tanaman pokok anggur aku selama ni....

No comments:

Post a Comment