Thursday, June 23, 2016

kahwin semaian biji tin mula tunjukkan hasil positif...

Oleh sebab benih pokok tin agak mahal, anda sering dinasihatkan supaya buat bekap. Kalo terjadi sesuatu yang tak diingini pada pohon induk, mungkin benih dari anak pokok yang baru boleh menjadi penyelamat. Inshaa Allah, segala ketentuan milik Allah jua belaka...
Aku harap  anak pokok dalam polibag ini akan dapat terus hidup subur kemudian hari...
Aku fokus pada cantuman kapit/sisi yang aku sudah buat...
Ambil gambar dari sudut ini pula....selepas benang pengikatnya dibuka.
Ini yang abang aku kata cara kahwin pokok paling bodoh. Bukan buat kerja bodoh. Maksud dia cara kahwin pokok yang paling senang. Orang yang tak ada pengalaman kahwinkan pokok atau sebarang ilmu pertanian pun boleh buat ini dan kemungkinan untuk berjaya adalah sangat tinggi. Gerenti menjadi. Inshaa Allah. 
Yang ni nak menunjukkan apa yang terjadi pada pokok induk (benih yang dipilih untuk dikahwinkan) selepas ikatannya dipotong. Selepas dipotong dari 'kapit' yang agak lama, akan tumbuh daun yang baru.

Inilah gambar waktu aku mula mengikat/kapit kedua-dua anak pokok berlainan jenis ini dalam proses untuk dicantumkan ketika ia masih kecil dulu.

No comments:

Post a Comment