Tuesday, March 22, 2011

Dinding buluh atap rembia



Gambar rumah lama ini aku dapat dari internet. Paten rumah tahun 40an dan 50an. Aku fikir mungkin ia datang dalam bentuk package, sebab seingat aku pada zaman aku kecik2 dulu, dalam kampung aku ada 4 buah rumah yang design macam ni, termasuklah rumah yang pernah aku diami.

Tetapi tidaklah seratus peratus serupa. Rumah aku dulu ada ruang dapur di bahagian kanan rumah dalam gambar ini. Rumah aku mungkin saiz 'L'. Tapi tak tau la pulak. Mungkin pada masa kecil kita akan nampak semua benda itu besar.

Tingkapnya tidaklah banyak. Bumbungnya tinggi. Kalau tak buka semua tingkap, alamat suramlah tanpa cahaya... Penyamun pada zaman itu biasanya hanya datang bila hari malam sahaja. Teknologi mengganaz belum power lagi... hehe

Dinding dan atapnya cool, jadi kurang rasa panas disiang hari. Malam2 pula rasa sejuk.

Bila tengok gambar rumah lama begini aku terasa usang dan sayu.

No comments:

Post a Comment