Followers

Saturday, March 19, 2011

Sayoq ketela a.k.a. sayur manis betik

Orang Kedah generasi lama menyebut betik sebagai ketela. Ini sayur air. Sayur air ketela. Anak cucu orang2 lama di bahagian utara Kedah dan Perlis sahaja yang sinonim dengan masakan ini. Gu (bergu) dengan picit ayaq asam. Penyediaannya cukup mudah.

buah betik yang mengkal
daun cekur (asin-asin)
bawang merah
sedikit belacan
garam
ajinomoto

Masakan asal rasanya cuma masukkan belacan dan garam sahaja. Logiknya sebab orang dulu2 dah penat. Kerja kena ringkas. Balik dari kerja di bendang kena hidupkan kayu api untuk memasak. Lepas makan tengahari dan sembahyang kena balik sambung bekerja membanting tulang di tengan panas.

2 comments:

  1. awak lambat boh resepi ni..
    2 hr lepaih aku ada buah ketela ni.. jiran aku bagi..
    tp aku x reti nak masak pa.. tanya anak2 2x5 dgn mak dia.. haha..
    last2 ketela jadi lembik..
    tak kata apalah..

    ReplyDelete
  2. hehe.. sayoq ayaq ni kalo letak betik yang warna merah tu lagi cantik, kan..

    ReplyDelete