Followers

Wednesday, October 31, 2012

Kuih kertas

Bahan2
1 cawan atau lebih sedikit kelapa parut (yang muda)
3/4 cawan tepung pulut
sedikt garam
gula halus 

1. Campurkan kelapa parut, tepung pulut dan sedikit garam hingga sebati.
2. Bulat2kan adunan dan bakar dengan api perlahan hingga masak.
3. Taburkan gula halus pada kuih yang sudah masak.

Aku belum pernah dengar nama atau makan kuih yang bernama kuih kertas. Kuih kertas? Ermmm... dengar bunyinya macam sedap jer..

Aku lani ada kawan baru. Kawan sekerja maksud aku. Aku dah berpindah dari tempat kerja yang dulu. Takdirnya sudah begitu. 22 tahun yang lepas, aku dan kawan aku ni dah pernah kerja di tempat kami yang baru ni. Setelah aku berpindah pada kali yang ke 4 dan dia berpindah tempat kerja kali yang ke 2, kami akhirnya ditemukan balik semula di sini. Jodoh kami kuat. Ha ha.! Harap2 biarlah pencen di sini saja.

Satu hari dalam duk pot-pet pot-pet tu kawan aku ni tanya aku pernah dengar tak nama kuih kertas? Dia kata rasanya macam rasa kuih dangai. Bila google, tak jumpa pula kuih kertas, yang ada kuih getas. Kuih getas tu bergoreng, yang kawan aku ni cakap kuih tu tak berminyak.

Kawan aku tu cakap, puas dia bertanya dengan sipenjual kuih tu, sampai sudah dia 'tak mau habaq'. Tak puas hati, dia balik pi cuba buat sendiri kat rumah. Katanya masuk kali yang ketiga barulah eksperimen dia tu berjaya. Hu hu. Aku pun apalagi, teruja teruih. Balik rumah cubalah juga. Orait sedap. Makanan yang berasaskan kelapa dan kacang minat aku lah tu. Selera kampunglah katakan..
Tapi kuih yang aku buat tu separuhnya bergaul dengan gula halus, yang separuh lagi tu aku gaulkan sekali gulanya ke dalam adunan tepung dan kelapa.

Istimewanya dangai aku ni dibuat dari tepung pulut yang aku buat sendiri. Tumbuk dengan lesung! Jadi hasilan kuih aku tu agak lempab siketlah, ia taklah kering sangat.
Sekali tu terdetik lah di hati aku nak tengok macamanalah  resepi kuih dangai itu dibuat orang. Ohh.. rupanya lebih kuranglah. Lebih kurang serupalah dengan  yang aku buat tu. Istimewa pada sesiapa yang tak ada acuan besi kuih  dangai tu, bolehlah tepeknya kat kuali macam yang aku buat ni.

kuih dangai by google

2 comments: