Followers

Saturday, February 2, 2013

Ubikayu rebus cicah kelapa dan lotus stem


Assalamualaikum
Pagi semalam aku pergi ke pasar besar dengan tujuan semata2 nak dapatkan ubi kayu. Kalau ada akar teratai, aku nak juga cuba memasaknya sebab belum pernah makan sebelum ini.

Dah puas mencari, tak ada pulak akar teratai dijual orang. Kalau tak terasa nak beli, aku perasan banyak pula ianya dijual orang. Aku nampak dua gerai sahaja yang menjualnya. Yang satu gerai tu kontot2 dan kering ada dua tiga potong sahaja.

Dah dibawa balik akar teratai ke rumah, semasa memotongnya aku tak yakin dengan pesan dari nyonya yang menjual sayur ini. Kata dia kalau nak digoreng tak perlulah direbus dahulu, ia akan lembik sebab ia mengandungi banyak kanji serupa kentang. 

Inilah akibatnya bila digoreng selepas direbus dahulu. Ia jadi lembik terkelepek. Semasa masih mentah aku rasa sayur ini keras macam, macam apa ya, batang pisang? batang pisang aku tak pernah rasa, batang keladi? Batang keladi sapa nak berani rasa. Kot2 gatal cek oi...

Sudah yang digoreng tak ada apa rasa, aku pun mencubalah resepi ini. Lotus Stem Fry. Tapi aku ubahsuai sedikit dari resepinya yang asal. Cuma aku gorengkan sedikit cili kering, ketumbar biji, jintan manis, kunyit dan jintan putih. Rempah2 ini aku tumbuk menjadi halus. Tambahkan ikan bilis goreng. Semasa memasaknya anak aku cakap baunya semerbak mewangi penuh satu rumah rasa nak makan macam sedap sangat.
Tapi pada aku masih tak menjadi lagi masakan akar teratai aku ni.
Aku gorengkan ubi kayu rebus pula. Kata kawan aku lagi sedap ubi kayu rebus digoreng daripada menggoreng ubi kayu mentah begitu sahaja. Betul. Memang sedap rasanya ubi kayu rebus yang digoreng!

Akhirnya aku tambahkan air dan masukkan udang kedalam masakan teratai goreng aku tu. Masak semula sehingga ianya mendidih. Emmm. Sedap. Selulosa dari stem ni ada rasa rangup bila digigit. Manis ja rasanya. Betullah. Akar teratai ini paling sesuai dimasak sup. Macam yang selalu dimakan oleh kaum cina. Dikatakan teratai ini sesuai dimakan untuk menurunkan suhu panas badan. 
Last sekali baru aku nak ceritakan pasal ubi kayu rebus cicah dengan kelapa dan gula merah. Dengan ubi kayu rebus ni aku taklah akrab sangat. Kecik2 dulu aku tak berminat sangat nak memakannya. Terliur pasal ada yang menayangnya kat facebook baru2 ni. Lepas makan, aku asyik ulang makannya lagi. Dapat pula kelapa parut yang agak muda dari pasar. Emmm enak sangat-sangat. Cuma aku terlupa nak beli kopi untuk buatkan kopi pekat. Buruk mengidam jugak aku ni. Hu hu.

No comments:

Post a Comment