Followers

Friday, April 19, 2013

Singgang maman

Aku teringin nak merasa singgang maman lama dah. Hari ni baru hajat tu makbul. Pergghh... Sedap! Kalau di lain kali terjumpa dengan pokok maman dan daging segar, aku akan masak singgang maman lagi. Terima kasih Pak Ngah Hashim Zabidi. Resepinya ada KAT SINI.
Pernah aku dengar orang sebut maman hantu. Itu yang buat aku takut nak cuba masak singgang maman . Setakat yang aku tahu, aku hanya biasa makan maman yang sudah dijerukkan. Kalau tersinggang ke maman hantu, boleh mabuk ke aku? Bila google, aku dapat tahu maman hantu ada kat Seberang Jaya Pulau Pinang! Apa2 lah. Tapi aku yakin yang maman sayur dan maman hantu kedua-duanya boleh dimakan. Daun ketum yang memabukkan tu pun dimakan orang. Hu hu.
Banyak kali aku basuh dan ramas daunnya untuk hilangkan warna hijaunya. Dikatakan maman tidak dimasak segar kerana rasanya yang pahit.

No comments:

Post a Comment