Followers

Monday, May 6, 2013

Kerabu rumpai laut

250gm rumpai laut kering (rendam lebih kurang 6 jam)
sebiji mangga muda - sagat seperti buat kerabu mangga
1 labu bawang besar - potong nipis
limau nipis - perah
sedikit cuka
udang kering (goreng tanpa minyak - ditumbuk)
cili api - potong
garam

Bersihkan dan potong rumpai laut. Campurkan rumpai laut bersama semua bahan yang sudah dihiris dan dipotong. Gaulkan biar sebati.  Sesuaikan rasanya. Siap untuk dihidangkan.

 
Aku baru2 ni sempat buat kerabu rumpai laut. Setelah dah tersibar rumus mengatakan tak ada pun kandungan kolegen dalam rumpai laut. Apa apa ajer lah.....

Aku teringat nak cuba buat kerabu rumpai laut sebab pernah menjamahnya di rumah kawan aku lebihkurang 30 tahun lepas. Masa tu aku remaja lagi. Rasanya macam mak kawan aku tu  bangga jugak la dapat memperkenalkan pada aku sejenis makanan yang  boleh buat aku rasa pelik dengan budaya depa. Tapi besa la. Zaman budak2 aku pun bukan jenis yang ambik acuh. Tak tau la apa yang mak kawan aku tu buat. Aku ingat macam kerabu dia tu keruh aje tak ada apa apa pun. Macam letak rumpai laut segar tu dalam kuah budu jer. Yang aku perasan ada cili api yang dipotong potong.

Ouh jadinya kerabu rumpai laut yang aku buat kat atas nun adalah resepi yang aku ciluk2 dari orang lain punya resepi di alam maya ini. Terima kasihlah pada yang sudi berkongsi resepinya tu. 

2 comments: