Followers

Monday, May 6, 2013

Sayur cekur manis campur udang kepai

Ada sesapa ke yang tak tahu apa tu udang kepai? Rasanya anak pempuan aku tu pun tak tau apa tu udang kepai.

Aku agak la udang kepai tu ialah udang geragau. Kat Melaka ianya dijadikan cincaluk. Kat Kedah ia diproses menjadi udang kering lalu disebut udang kepai. Kepai tu pulak? Kepai tu ialah mengepal penumbuk! Ha ha. Aku pun tak tau. Agak agak ja. Agaknya udang ni juga yang ditumbuk dalam proses untuk buat belacan.
  
Aku nampak ada dua jenis udang kepai yang dijual kat pasar. Yang satu warna kekuningan. Yang satu lagi warna oren kemerahan. Nyonya kat gerai tu cakap yang warna oren tu lebih sedap. Aku beli untuk buat cucur udang kepai. Tapi aku tak pandai buat cucur. Cucuq udang kepai aku tak sedap!

Yang selebihnya ni aku masak buat rampai dengan sayur daun asin-asin a.k.a daun cekur manis. Tambah lagi dengan buah terung pipit yang kecik2 tu. Emm.. sedap jugak rupanya. Tak perlu tambah garam ke dalam sayur ni lagi. Udang kepai dah cukup masin. Kecik2 dulu memang aku hairan tengok arwah tok aku rajin buat sayur ceroi macam ni. Waktu tu aku hairan apalah yang sedap sangat makan daun hijau macam tu. Dah tua ni baru aku tahu nikmati rasa dan faham khasiatnya.  

No comments:

Post a Comment