Followers

Thursday, June 6, 2013

Rendang petai berdaging

Minggu lepas aku menghadiri jemputan kahwin kat kampung aku.  Menu yang dihidangkan agak berbeza dari katering yang biasa aku makan. Salah satu lauk yang aku rasa sangat tertarik nak mencubanya ialah sambal petai. Rupanya pun agak berbeza dari biasa. Kusam tidak menggamit selera. Hehe. Apa2 pun adalah dikira  rugi jika  tak menjamah sebarang menu petai yang dihidang di depan mata.

Bila dah makan, rupanya semua menu petang tu adalah indah rasa dari rupa. Sedap!.
Tentang petai ni buat aku teringat pada masakan yang pernah aku makan di suatu masa dahulu. Tapi di mana ya? Aku agak2 ni mesti idea mak sedara aku yang pernah aku pos pasal masakan gulai daun juaq
Nak tanya lebih lanjut pun dah tak sempat sebab waktu aku baru sampai ke majlis tu dia dah tergesa2 nak balik untuk menghadiri satu majlis kenduri di tempat lain pulak.
Balik rumah aku pun mencari bahan untuk cuba memasaknya.


5 keping petai (kikis kulitnya)
300 gm daging (potong kecil2)
serbuk gulai daging Babas
santan, kerisik, garam, sedikit gula dan aji
bawang merah, bawang putih,  halba, cengkih

Aku agak2  sahaja sukatan sebenar yang dah aku gunakan.
1. Tumis bawang bersama halba dan cengkih. Aku letak cengkih sebab selalu  nampak cengkih di masukkan ke dalam masakan ayam dan daging. Halba pula pernah dikatakan untuk cepat melembutkan daging dan ayam.

2. Bila bawang dah naik wangi masukkan rempah kari. Kemudian masukkan santan.
Masukkan daging. Kecilkan api. Ini dipanggil proses merenih. Daging yang dimasak menggunakan api yang kuat akan menjadi keras.

3.  Masukkan petai. Bila petai agak lembut masukkan kerisik diikuti dengan garam, gula, sepotong kecil asam keping dan aji.

4.  Sesuaikan rasanya dan dah sudah boleh dihidangkan.

Hasil yang aku buat ni taklah menepati rasa sebenar yang aku   makan kat tempat kenduri tu. Baru sipi2 aje. Bau dan rasanya hampir2 dah. Agaknya aku patut tambah cili kisar untuk tambah menyedapkan rasa. Sukatan petai pun agaknya nak lebih dari daging. Kalau terjumpa dengan mak sedara aku tu kena tanya resepi dia betul2 lah....

2 comments:

  1. Replies
    1. yup, sedap dan menyelerakan. Bolehlah cuba masaknya sekali :)

      Delete