Followers

Friday, November 1, 2013

Mana nak dapat ikan merah asin?


Lama dah aku  mencari ikan merah yang diasinkan. Berpuluh tahun dulu aku  pernah makannya masa duk kat pantai timur. Ingat lagi isinya sedap, peroi dan gebu. Bila aku pergi lagi ke Kuantan dan cari kat kedai2 menjual ikan masin, tak pula terjumpa.
Tudia. Hari ini aku cuba menjemur ikan merah untuk dijadikan ikan asin. Secure gila proses aku menjemurnya! Manakan tidak. Sengaja aku fokus bagi nampak cik Lat yang datang bakal nak bubuh cik Nga. Jika lalat berjaya mencecahkan telurnya (kemudian menjadi berenga) pada ikan yang sedang ku jemur, nahas lah jadinya..!

Macamana cara nak buat ikan masin? Aku ni cuma teringat petuanya dari cakapan mulut seorang rakan lama. Katanya dia selalu buat gunakan ikan temenung/kembung. Tentunya ikan yang masih segar.. Katanya dia keringkan ikan macam ni :.
Mula2 belah belakang ikan. Keluarkan perut ikan dan mana2 darah beku yang boleh dibuang. Ikan ini tak perlu dibersihkan. Taburkan dan perapnya dengan garam kasar. (Aku perap dua malam). Selepas itu barulah ikan itu dibersihkan secukupnya sebelum ia dijemur untuk dikeringkan.

Apa hal aku sibuk sangat nak buat ikan masin ni? Beli ja, banyak dijual kat kedai. Aku ni cuba  mencari kot2 ada kelainan lah. Ikan masin biasa tu dibuat dari ikan gelama.

Nindia kat bawah ni aku tunjukkan gambar ikan merah yang aku duk idam tu. Kalaulah pembuatan ikan kering aku yang ni sedap dan menjadi, aku nak cuba buat lagi gunakan ikan ni pulak..
ehsan google

No comments:

Post a Comment