Thursday, November 14, 2013

Miang Kham @ Kaduk sirih pinang

Minggu lepas aku cuba lagi buat kaduk sirih pinang. Sebelum ini aku pernah buat post pasal miang kham sejenis kudapan dari negara Thai KAT SINI.

Ada dua cara yang aku cuba.
1. ~Cili hijau, bawang, halia, serai, kicap, gula nipah dan belacan diblender ~ jadikan kuah.
    ~Udang kering dan kacang tanah (digoreng tanpa minyak), kelapa potong dimasukkan ke dalam kelonsong daun kaduk.

2. ~Kacang tanah, udang kering, limau nipis, kelapa potong, halia, bawang dan cili api ~ masukkan dalam kelonsong daun kaduk
    ~ Siramkan sos gula merah ke atas bahan2 dalam kelonsong daun kaduk.
ehsan google
Aku pinjam gambar kaduk sirih pinang ni dari En Google. Hari yang aku santap mende ni aku tak ada mood nak bergambar bagai. Sedap ke? Ouhh mau ke tak sedap??. Tak dapat nak aku bayangkan macamanalah rasanya. Ada rasa lemak, pedas, pedar, masam, manis...berbagai rasa.. pendek kata tak tahulah nak cakap... waktu tengah mengunyah tu macam rasa nak bercakap Siam pun ada...

No comments:

Post a Comment