Followers

Monday, April 11, 2011

Kaduk Sirih Pinang~PINANG KADUK



Gambar ini aku dapat dari internet, bukannya hasil ciptaan aku sendiri.
Sebenarnya inti cerita tak ada pinang tak ada sirih pun. Kaduk tu ada. Apa cerita ni? Haha.. ini cerita betul.

Mulanya seorang kakak cerita kat aku pasal ni. Lama sangat dah. Waktu tu aku tak berapa ambil peduli sangat dengan cerita dia ni, tapi boleh lak aku simpan resepi dia ni. Dah dekat 20 tahun dah.

Kakak ni seorang yang cantik, lawa, pandai menjahit, pandai masak... serbaserbinya sempurna. Penampilan dia pun selalu nampak rapi jer...

Rupanya Pinang Kaduk ni disebut mieng kum dalam bahasa Thai. Kalau orang melayu zaman dahulu hadapkan tetamunya dengan sirih pinang, orang siam hulurkan pinang kaduk ni lah.

Bahan2
udang kering, kelapa potong, kacang tanah >> goreng kering

cili hijau, bawang, halia, serai >> bahan2 ini diblender, tambah kicap, gula nipah, belacan (kuah sambal)

=Bentukkan daun kaduk seperti kelonsong, Masukkan bahan yang digoreng (udang, kelapa, kacang) tambahkan kuah sambal. Tutup kelonsong daun kaduk dan sedia untuk di makan.

Resepi yang aku dapat dari internet : bahan yang digunakan ialah kacang, udang kering, limau nipis, kelapa potong, halia, bawang, cili api. Bungkus dengan rapi dan sirakan dengan sos gula merah.

Yang aku pernah cuba ialah resepi yang kawan aku bagi. Sedap. Tapi makan lama dah, tak berapa ingat, nanti nak cuba buat sekali lagi.

No comments:

Post a Comment