Followers

Thursday, August 9, 2012

Jolok cacing untuk anak anak yang kurang selera makan

Assalamualaikum...

Siapa pernah mendengar nama  pokok jolok cacing. Rasanya orang utara lapis yang lama2 dulu pernah dengar nama ini. Aku dengar lama dah sejak budak2 lagi cuma belum pernah amalkannya sahaja sebelum ini. Sejak dah ada blog ni, ada2 ja nak mencuba itu ini. Hehe...

Pokok renek  ini tumbuh meliar kat kampung, rumah abang aku. Aku ambil pokoknya yang sedang remaja bawa balik tanam kat rumah. Kat rumah aku ada budak kecik. Jiran sebelah rumah dah selalu duk merungut selepas umur anaknya setahun lebih, budak tu dah mula balik  minum susu saja. Selepas tak lama diperkenalkan dengan makanan pejal, anaknya dah tak berminat nak makan nasi lagi.


Perhatikan sulur bunga pokok ini. Patutnya ada bunga2 kecil berwarna ungu pada bahagian sulur bunga ini.Tapi diperhatikan sekali imbas tak kah rupannya seakan sekawan cacing sedang bergerak2 menghulurkan kepala mereka. Kami panggil cacing2 kecil ini dengan nama cacing ramu. Ia juga dikenali dengan nama cacing jarum atau cacing benang. Sangat halus saiznya. Jika ia dah membiak dan mula mengganas, tidur anak2 menjadi gelisah. Rasa aku ia bergerak geliang geliut sampai kita tak tau dah mana satu bahagian kepala dan yang mana pula bahagian ekornya. Parasit ini perlukan usus manusia yang sedia ada makanan  dan suhu yang cukup sesuai baginya sebagai tempat tinggal.

Bacalah pengalaman ibu ini berjaya mengatasi masalah anak kecilnya dengan mengamalkan pokok jolok cacing.  Aku rasa aku pun dah berjaya buatkan cucu aku sembuh. Tak lagi lah budak itu menggelengkan kepalanya atau melarikan diri bila disuap makanan terutamanya nasi.

Bak kata seorang blogger tu (tak ingat dah aku kutip dari blog yang mana satu) dia tak tau macamana masalah selera makan budak boleh selesai dengan bantuan  pokok jolok cacing ini, tapi yang pentingnya masalah anaknya yang tak selera makan dah pun selesai...

No comments:

Post a Comment