Wednesday, August 22, 2012

Manik bersisik

Assalamualaikum..
Kemeriahan sambutan Syawal masih lagi terasa. Hari ini adalah hari ke 3 umat Islam meraikan hari yang mulia. Entah napa ada mood lak aku nak buat entri kat blog aku ni....:) Kali  ni nak tunjuk aku punya design corak manik yang aku jahit kat lengan baju kurung aku. Macam pelik jer ruper nyer. Tapi yang aku rasa agak pelik tu lah biasanya aku suka nak publish2 kat sini..


Apa sangat la aku punya corak manik. Sesuai kot kalau aku gelarnya sebagai corak bersisik.

Tanpa panduan tanpa perancangan. Aku pakai jahit ja ikut suka. Dah siap aku nampak macam sisik ja  susunannya. Bila dah siap baru aku sedar. Ha ha.


                                                     Ni gambarnya lebih dekat sikit.

Ni ceritanya. Mula nak belajar menjahit manik dulu aku main beli jer manik secara pukal. Pilih yang kampit besar. Agaknya satu bungkus tu dalam lingkungan 100gm. 100gm cuma rm 5.00 sahaja. (Aku timbang selepas dah gunakannya separuh jalan.). Berbanding dengan manik berkilau yang bungkus kecil kat tengah nya tu 10 gm 3 ringgit lebih.

Ini dia aku zoom gambar manik yang dalam plastik tu. Nampak besar2 jer kan. Aku pun was was pada mulanya. Manik ni nampak macam dibuat dari  plastik. Besar macam batang paip! Ha ha. Biar saja lah. Aku jahit pada baju untuk di pakai hari2. Kalau sampai masanya baju tu nak dilupuskan, tak lah aku rasa sayang sangat berbanding kalau aku gunakan manik yang mahal dan cantik berkilau tu.

Ni pulak corak manik dah paling simple. Dah nak raya sangat dah, dah tak dan dah nak mekup lebih2..



No comments:

Post a Comment