Sunday, August 12, 2012

Ketayap sengkuang perisa passembor

Bahan2
Inti
ubi sengkuang, kacang buncis, karot, udang dan bawang besar.
-Tumis bawang  putih. Masukkan udang  dan sayuran yang sudah  dipotong halus memanjang.
-Tutup api bila sayuran sudah masak. Ketepikan.

Kulit ketayap (sebagai ganti kulit popia.)
-Bancuh  tepung untuk membuat kuih ketayap.

Kuah perisa pasembor
-Boleh KLIK KAT SINI. @
-Tumis bawang putih. Masukkan serbuk cabai, bawang goreng, udang kering kisar, gula merah dan kicap. (Masak sehingga agak kering sedikit kuah  ini. Boleh tambah sedikit tepung jagung jika suka) 

Bila kepingan kuih  ketayap siap, bolehlah digulungkan bersama dengan sayuran yang sudah siap dimasak tadi. Buat sehingga habis. Popia ketayap siap dihidang bersama dengan kuahnya.

Lama sudah aku teringin nak makan popia berperisa udang, ubi sengkuang dan  kacang boncis ini. Inti sayuran untuk popia aku ni asalnya adalah dari makanan yang dipanggil orang Singapore Pie. Tapi nak buat kulit kuih beracuan singapopai tu menjadi masalah lah bagi aku. Bimbang pula ia susah menjadi. Waktu  remaja kat kampung aku dulu popular sangatlah singapopai ni. Balek2 mak sedara aku tu suka sangat buat singapopai. Lani jarang  dah aku dengar singapopai disebut orang.

Gambar popia kat atas tu pun sebenarnya aku pinjam dari Google ajer. Popia ketayap yang aku buat tu malas pulak aku nak ambik gambarnya waktu makan hari tu. Bulan2 puasa ni kurang mood lak nak bergambar berpasai...hehe.
                                                                     by google
Kut2 ada yang belum biasa dengan Singapore Pie, beginilah cara kulit luarnya dibuat. Lebih kurang macam buat kuih ros@kuih kembang@kuih loyang. Acuan tembaga ni rasa aku masih boleh didapati ada dijual lagi kat Pekan Rabu Alor  Setar.

                                                                 by google
Yang comel2 ni lah dia Singapore Pie. Aku kurang minat siketlah dengan kulit luarnya tu. Sebab gigit rasa kosong jer...Kalau gantikan bakul nipis  comel tu dengan tauhu goreng ke, barulah cepat siket rasa kenyangnya. Hehehe...

4 comments:

  1. lama tk dgq perkataan singa popai

    ReplyDelete
  2. bunyi mcm popaye the sailor man ja kan... hehe

    ReplyDelete
  3. tu la,mkngah kalo nak tau di selangor ni kat seri kembangan uptownnu,sengkuang calit sekepin rm2 tuuuuuuuuu,untung noo...

    ReplyDelete
  4. ohhh... zmn sekolah dulu2 rasanya sekupang ja, zmn anak makngah sekolah agaknya 2 kupang, ni nak kena pi try rasa yg kt uptown sri kembangan lah..

    ReplyDelete