Sunday, February 1, 2015

Orkidku - Februari datang lagi...


Pertamakali bila mula melihat daun orkid ini mula bertukar warna menjadi layu, aku mula rasa tak sedap hati. Dalam masa yang sama daunnya yang masih hijau tetap nampak tebal, segar dan berkilat. Makin lama lagi banyak daun yang bertukar menjadi warna kuning akhirnya kering dan gugur ke bumi.  
Aku kuatkan semangat menyiram air setiap hari. Mudah2an ranting tanpa daun ini akan mengeluarkan putik bunga sebab aku pernah ada pengalaman dengan spesis ni sebelum ini..

Walaupun masih sangat kecil, tapi bila mula melihat mata tunas yang betul2 muncul ini aku rasa sangat gembira. Sangat berpuashati. Akhirnya dendrobium anosmum aku berjaya mengeluarkan bunga. Yeaayy!!
Rupanya aku postkan kisah awal menanam anak pokok ini pada Oktober 2011. Wow! Sudah sangat lama rupanya. Aku kutip anak2 pokok ini semasa ia masih sebesar 1-2 inci!

No comments:

Post a Comment