Followers

Monday, October 31, 2011

Orkidku - Orkid Februari

by Google
Seronok pulak aku tengok pelepah kelapa dijadikan tempat mengisi orkid. Ke pelepah pinang?
by Google
Ni lagi kreativiti medium penanaman pokok orkid. Aku dapat gambar2 ni dari BlogGang .com Thailand. Anak2 orkid diikat pada kayu ini menggunakan tali rafia bersama sedikit sabut kelapa.
by Google
Jeles betui aku menengok ke pokok orang ini...
by Google
Akar2 pokok ni melekat pada blok kayu...
by Google
Ini gambar kuntum bunga orkid Februari.... Di bulan februari, daun2 gugur dan putik bunga akan muncul.
by Google
melekat pada bahantara medium kayu pun, bunga dah merenduh..
by Google
yang ni lagi tak boleh tahan, berapa lama lah nak dapatkan orkid serimbun lagu ni...
Anak orkid aku ni sama la dengan jenis yang aku tunjukkan gambar2nya kat atas tadi. Cuma yang ni warnanya ungu bercampur dengan kuning. Aku kutip anak2 benih yang lama tak terjaga ke satu tempat. Waktu tu ada yang sebesar satu inci dan setengah inci. Tiba2 saja tergerak hati nak siramkannya. Ada masa, ada rasa putus asa. Tapi sekarang ni dah ada yang panjangnya lebih sejengkal. Mudah2an aku tak bosan dan buang pula pokok2 orkid ini.
Gambar2 yang aku letak kat atas tu hanya untuk memotivasikan diri aku sahaja. He he.

7 comments:

  1. Tanam okid ni nmpk cam senang, tp kekadang liat no nak berbunga

    ReplyDelete
  2. aku tak reti bela orkid..
    beli gemuk.. lepas tu kurus..
    ni cerita masa aku dok felda.. la ni lagilah.. ruang nk tanam bunga pun tak dak..

    ReplyDelete
  3. Sy pun dah serik tanam orkid mak ngah pasal gemuk daun bunganya tarak... tapi masih lagi berharap satu hari nanti dapat tanam orkid yg cantik2 mcm dlm gambar tu.

    ReplyDelete
  4. ana kan mak ngah..memang tak suka tanam bunga tak kira la bunga apapun..ana suka tanam pokok yang boleh di makan jer..mcm cekur, pandan, kunyit, pegaga..cili..hehehehada gak hasilnye.

    ReplyDelete
  5. mama janet;
    harap2 MNgah ni boleh sabar,, hilang sabar kalu, haha... nasib kaulah nanti orkid... hehe

    Eda
    tak minat okid xpa la.... jaga cucu lg baik... huhu.... tp roti jala awk tu dah cukup cantik, wanawani... kalah bunga okid dah...hehe

    CT noarizah
    jangan serik... ambiklah MNgah ni jadikan contoh..haha... tgok MNgah ni tak jemu2 duk belek okid,,, hehehe

    Ana
    bagus Ana, rajin tanam sayuq, MNgah pun tgh duk pikir2 nak hayunbuang ka, dak ka, pokok2 hiasan daun hijau kt dlm pasu tu.. lg baik kalo tnm pkok kemangin ke, selasih ke... pokok sekentut dh ada dh depan rumah tu... hehehe..

    ReplyDelete
  6. Dulu masa Nur kecil, ayah rajin tanam pokok bunga orkid. Penjagaannya agak susah dan kena teliti..

    ReplyDelete
  7. Nur:
    seronoknya kalau ada ayah boleh sama2 share minat tanam orkid, MNgah ni pun minat bermusim, kalau ada kawan yang tunjuk minat ngan orkid, MNgah pun semangatlah sekejap kat pokok2 orkid tu...

    ReplyDelete