Tuesday, September 8, 2015

ukur baju dibadan sendiri..

kOrang kampung aku panggil ini pokok pachaq. Ia lebih dikenali sebagai pokok keembung.                   Aku minta benihnya dari orang tionghua jiran dekat rumah aku. Ia masih digunakan sebagai bahan eksperimen dalam makmal sains sekolah untuk mengkaji hubungkait benda hidup dengan udara, air, cahaya matahari..bla bla bla...                                                
                                                                             Kat Kamus Dewan disebut pachar air/pachar china/pachar chulam. Betullah tu kenapa orang kampung aku panggil pokok pachaq. Tapi kamus dewan keluaran tahun 70 an tidak disertakan sekali dengan keterangan bergambar.                                                                                                             
                                                  Pokok ini sudah terlebih diberi makanannya. Mana aku tahu. Aku tabur aja sedikit baja kat perdu pokoknya. Alih alih sehari kemudian ia terkulai seperti keracunan.                                                           
        
  
                                          Cucu aku cakap ini pokok inai. Agaknya sebab batang pokoknya bewarna merah. Jangan caya cakap dia sebab budak tu baru umur empat tahun.. :)

2 comments:

  1. keembong merah n ungu ditanam banyak2 cantik kalau berbunga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik bunganya kan... balsam @ rose balsam juga boleh digunakan sebagai obatan herba..

      Delete