Followers

Saturday, April 28, 2012

Kuih Asam Gumpal

Assalamualaikum
Semalam aku cuba buat kuih asam gumpal. Agak lama aku mengidam nak makan kuih ini. Aku tergoogle jenis2 kuih dari pantai timur. Terjumpa dengan asam gumpal. Yang asam2 buat aku teruja. Kuih asam ko ka..?
Satu nama lagi yang aneh pada aku ialah kuih kayu keramat. Kayu keramat? Ouuh. Yang tu ke kayu keramat. Haha. Sapa yang nak tau apadia kayu keramat tu cubalah google ya?

Terima kasih pada yang sudi share resepi kuih ini. Siap dengan videonya sekali. Kalo tak, sampai bila2 pun aku tak tau wujudnya kuih ini.

Aku tanya sorang rakan kat tempat kerja aku tentang kuih ini. Warga Kelantan. Dia sebut 'Sagumpal'. Dia tak sebut asam gumpal. Lenggok bahasa kut yang buat kita kena dengar ' sabdunya ' betul2. :)

Yang ni aku punya sagumpal. Sedap. Rasa halia, bawang dan halba buatnya istimewa. Tapi yang tak sedapnya sebab inti kacangnya telah tercampur dengan kelapa parut tua. Aku letak sedikt kelapa parut ke dalam inti kacangnya. Rasanya kalo letakkan sedikit kelapa parut muda rasanya lebih enak. Kelapa muda sedang2 yang selalu digunakan untuk buat kuih ketayap. Aku pernah makan inti kacang yang begini yang dimasukkan ke dalam kuih ondeh2.
Tapi silap aku juga. Penjual kelapa tu dah pun labelkan jualannya tu sebagai 'kelapa putih'. Awat la aku pi duk percaya kat dia. Bila  aku tanya ni kelapa muda ka? Dia angguk. Orang yang jual kelapa muda parut yang aku selalu beli tu dah siap berkemas kemas. Hari Jumaat jualannya cepat habis. Jadi bila digigit kuih sagumpal aku ni tak sedap lah rasanya weh. Ini betul2 true hampeh!

No comments:

Post a Comment