Followers

Thursday, April 5, 2012

Timun betikku mula menjadi...!

Salam
Dua tiga hari lepas aku baru terpandang pada buah ini. Rupanya benih yang ku semai dalam lingkungan 3 bulan yang lepas sudah membuahkan hasil buahnya...:)
Sebelum ini aku tak nampak buah ni. Aku nampaknya dulu semasa ia masih berputik bersama 2 biji buah yang lain. Yang lain tu aku nampaklah. Ia semakin kuning kemudian akhirnya gugur. Rupanya masih ada sebiji lagi yang betul-betul melekat dan membesar. Besarnya baru panjang sejengkal sahajalah. hehe.

Peringkat mula ditanam aku rasa macam tak ada harapan pun. Waktu tu aku kurang siram air dan bimbang nak letak baja banyak2. Bimbang pokok mati terlebih baja. Lama2 aku letakkan baja tahi ayam yang diambil selepas diletakkan kat pokok orkid.

Aku tanam pokok ni dalam pasu. Setiap pasu adalah dalam 2-3 pokok. Bila menyiram, siramkan sehingga air memenuhi permukaan pasu. Timun ni nakkan lebih air. Aku siram sehari 2 kali sahaja.

Takkah buahnya yang masih kecil ini betul2 menyerupai buah timun kan..

Sebagai penutup pada entri aku kali ni aku letakkan gambar pokok bunga kembang sepuluh ni. Kaitannya dengan timun betik? hehe.... sebab ia cantik berwarna pink. Aci pink aje semuanya cantiklah. Keratan benihnya dibuang oleh jiran di depan rumah aku. Dia buang baling gitu saja kot melalui tembuk pagar rumah dia. Air hujan dan cahaya matahari menghidupkan kembali pokok ni. Bila aku ternampak, aku cabut dan tanam balik kat dalam pasu ni. Tapi sayang ia cuma kembang cantik sekejap sahaja di waktu pagi.  Dah petang ia tak cantik lagi dah...:)

No comments:

Post a Comment