Friday, April 13, 2012

Kacang telang mengelak keguguran di awal kehamilan


Assalamualaikum semua
Nampaknya aku ni belum habis lagi nak bercerita pasal kacang telang!
Nampak ja bunga kacang telang yang membiru kat pagar rumah aku tu datang ja idea aku nak meracau kat blog aku ni...hehe
Entri aku pasal agar2 biru dari bunga telang ada kat sini..

Pokok ni mula nak pulih kembali.. Sebelum ni ia dah hangus sebab aku dah terlebih bubuh baja. Lepas siram air dan  ambil sedikit masa, ia pun  ok kembali.

Ni cadang aku nak buat pokok bunga gantung. Tapi sampai la ni tak gantung2 lagi pun...

1.  Sifatnya yang menjalar sesuai ditanam secara pasu gantung.
2.  Perlu dipangkas selalu supaya tak terbantut.
3.  Kepercayaan yang tak dapat dibuktikan secara saintifik  ialah mengelakkan keguguran terutamanya pada awal kehamilan. Batangnya dililit pada pinggang perempuan hamil.
4.  Daun dan bunganya juga dikatakan dapat mengurangkan sakit kepala. Masukkan ke dalam kain sehingga membentuk bantal dan digunakan untuk tidur oleh pesakit. Yang ni ada aku cuba buat. Dah jadi bantal pun. Aku bawa ke tempat kerja. Nak cuba kat sesiapa yang sedang sakit kepala. Tapi tak ada!. Jadi aku tak dapat nak komen lebih lanjut..huhu.
5.  Bunganya direndam dalam air panas dan diminum seperti teh bagi mengurangkan sakit akibat ulser mulut. Kaedah yang sama digunakan bagi merawat insomnia. Yang ni aku belum try juga. Minta2 dijauhkanlah insomnia tu. Insomnia tu apa? Itulah ketakupayaan untuk tidur lena...

No comments:

Post a Comment