Followers

Tuesday, June 21, 2011

Pasembor Kodiang

Ini rupa pasembor Kodiang yang sebenar, aku ambil dari blog orang lain.
Perhatikan betul2, cucur ketam tu ya...?

Ini pasembor aku punya. Mak sedara aku bagi petua...
Timun, sengkuang, taugeh, tokua, cucur, daging rebus, telur rebus, kentang rebus, bawang goreng, daun salad.

Aku rasa yang spesialnya pasembor Kodiang ialah dok tang cucur ketamnya join sekali dengan kuah simbah atas ubi sengkuang. Yang lain2 tambah penyedap rasa lagilah.

Tentang kuahnya aku perasan sangat yang warnanya agak gelap bukan merah.

Suatu hari aku dapat resepi kuah popia dari seorang 'cikgu masak'. Cikgu ni asal mai kot belah Penang jugak lah.

Bila aku buat kuah dari resepi yang diberi ni, maka aku dapat rasa, inilah rasa yang paling hampir dengan rasa kuah pasembor Kodiang.

Cara buat kuah popia:
Tumis bawang putih. Masukkan serbuk cabai (cap kepala keretapi). Masukkan bawang goreng dan udang kering yang telah dimesin. Tambah kicap dan gula merah.

Inilah gambar kedai jual Pasembor Kodiang yang orang pakat dok cerita sedap sangat tu. Dok dalam kawasan masjid Kodiang, Aku tak pernah pi pun lagi. Hehe. Nak kena pi cuba lah lepas ni.

Ni kedai pasembor Kodiang yang aku pi itu hari. Yang ni masih dibangunan asalnya dahulu pada zaman kegemilangannya tahun 60an dan 70an. Zaman itu walau selalu aku dok lintas kawasan ni tapi aku taklah peduli sangat.

Bila anak aku mai balik tanya mak tau dak pasembor Kodiang, aku agak ia masih popular lagi lah. Tapi la ni kedai pasembor Kodiang tu dah banyak bercambah kut kawasan utara ni.
Patutlah blog DTS tu pun ada pasembor Kodiang. :). Dia ingat Kodiang tu benda apa. Sejenis makanan ke? Hehe.

Kodiang tu asalnya loghat dari bahasa Siam yang bermaksud Bukit Merah. Orang Siam sebut Kok Deng. Orang melayu sebut Kok Diang.
Bukit Merah yang dimaksudkan tu hari2 aku dok tengok masa aku kecik2 dulu. Cuma time tu aku tak tau lah pulak yang bukit2 lain taklah berwarna merah. Sekarang baru aku perasan kelainan warna tu. Memang ada warna merah. Malah rasanya sekarang bertambah merah kot. Hehe. Sebab ada orang koi dok tarah dia kot. :)

2 comments:

  1. salam..
    tgk mcm sedap ja pasembor kodiang..masjid kt kodiang tu nama apa..

    ReplyDelete
  2. timah.. kalau aku mai kedah nanti.. belanja aku pasembor kodiang no..
    awat lama tak dak n3.. merajuk lama sangat aih.. hehehe..

    ReplyDelete