Followers

Monday, November 19, 2012

Homemade sardin tuna

Bahan2
1 kilo ikan tongkol (Kayu/tuna/mamu/aya)
3 labu bawang besar
15 tangkai cili kering
bawang merah dan bawang putih
gula, garam, asam keping dan sedikit perisa ajinomoto
cili api jika suka pedas

1. Bersihkan ikan tongkol.
2. Rebus ikan bersama garam dan asam keping
3. Asingkan isi dari tulang ikan.
4. Tumis cili kering yang sudah dikisar bersama bawang. Masak seperti membuat sambal ikan.

Tentu ada yang pernah makan sardin tuna kan? Bekasnya kecik kenit jer. Dulu pernah aku cuba buat sekali. Sekali ni aku buat lebih siket. Asingkan dalam bekas dan simpan dalam freezer. Boleh makan bila2 masa dengan roti atau jadikan lauk gitu sahaja makan dengan nasi panas.

Sardin tuna yang aku masak hari tu. Sedap sungguh. Awat nak puji diri sendiri? He he he. Aku dapat sesuaikannya dengan citarasa sendiri kot. Dapat pula ikan segar dari pasar. Aku berdiri lama depan tong ikan tu. Agaknya penjual ikan tu perasan aku buat muka tak puas hati. Aku tengah berfikir sebenarnya. Awat ikan yang terbungkang besar harganya sekilo RM7 tapi yang kecik saiznya sekilo RM8. Dengan senyum penjual ikan tu tunjuk sambil cakap yang ni ikan isi putih, rasanya lebih sedap. Ooouhh.. patut la pun.. Memang isi ikan tongkol putih ni tak sekeras seperti ikan tongkol yang kulitnya lebih gelap. Entri aku pasal ikan tongkol sebelum ni ada kat sini. 

Yup! Sebetulnya  ikan tongkol tu aku tak rebus bersahaja dengan asam dan garam. Isinya diangkat buat sambal tapi bahagian kepalanya ada dalam periuk dijadikan masak singgang!


4 comments:

  1. Salam..emmm buat inti sanwich sedap ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam... mmm.. mmg sedap, mehlah makan sekali..:)

      Delete
  2. Sedapnya mak ngah... mai semangkuk

    ReplyDelete