Followers

Saturday, September 7, 2013

Pokok epal yang malang...!


Aku sambung bercerita lagi mengenai anak pokok epal yang aku semai setahun lepas. Ada sambungan kisahnya lagi KAT SINI.
Inilah khabar rupanya pokok itu kebelakangan ini. Nampaknya ia sedang berposing dalam keadaan yang kurang bermaya. Aku tengok keseluruhan pokoknya macam dah makin nak layu. Lani aku kian culas. Sedar2 banir pokoknya sedang mereput. Ini kes terlebih siram air. Baru terperasan aku sudah tersilap menempatkannya di bawah rimbunan tanaman orkid. Air siraman orkid telah banyak dan lama  terbabas kepada pokok epal ini!....
Agaknya selama mana lagilah ia dapat bertahan. Wahai pokok janganlah hidup segan hendaknya!

Kalau dah layu, dari sudut mana berposing pun, kau tetap kelihatan kurang bermaya..!
Lapisan kulit reput pada banir pokok dah aku buangkan. Bila lapisan kulit luar dah tak ada, macamanalah nak angkut air, garam dan mineral untuk pertumbuhan selanjutnya? ...
Ini adalah misi menyelamat... Hu hu hu... Masih awal lagi untuk buat sebarang komentar...

2 comments:

  1. salam...wah rajinnya berkebun..siap tanam epal tu...kalau dh berbuah bleh la mintk sebiji..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wksalam. TQ... kalaulah pokoknya betul2 berbuah, bukan setakat sebiji, banyak mana nak minta pun boleh... hehehe...

      Delete