Followers

Wednesday, September 4, 2013

Bila nak masak sayur ranti? hu hu..


Dua tahun lepas aku buat entri pasal pokok ranti. Yang aku selalu nampak ialah pokok litup kelambu. Pokok sayur ranti tak perasan pulak samaada aku pernah nampak atau tidak. Tapi selama aku menetap di bahagia utara semenenjung ni tak pernah pulak aku ternampak daun meranti atau ranti dijual kat mana mana pasar atau pekan sehari.

Sehinggalah semasa bulan ramadan lepas. Bila ternampak anak pokok yang seakan ranti atau litup kelambu ni tumbuh, aku dah mula terasa nak buangnya. Cuma  ada sedikit kuasa ghaib yang meminta aku bersabar. Mana tau jika yang datang tu betul2 sayur ranti..??
Betul. Tumbuhan sayur ranti ni tumbuh bersekali dengan anak pokok binjal aku..
Ajaib kan? Misteri kan..? Pelik. DidatangkanNya dua anak pokok sekali tetapi di tempatkannya ke dalam dua bekas yang berbeza. Duduknya pun berjauhan.
Cuma buah2 ni saja yang menguatkan keazaman aku untuk menerima pokok ini sebagai sayur yang boleh dimakan. Takut juga aku jika tumbuhan ini beracun dan boleh membawa maut. Hu hu hu.
Jadi inilah pertamakali aku cuba merasa sayur ranti. Sayur bening aje. Ok. Sedap. Ada rasa pahit2 siket. Tapi pada aku lagi pahit daun peria pantai.!

No comments:

Post a Comment