Wednesday, November 2, 2011

Orkidku - Dancing Lady



by google
Salam
Baru dalam minggu ni la aku baru tau, nama lain bagi bunga orkid ni ialah dancing lady. Aku baca dari blog seorang peminat orkid. Dia sendiri baca dari majallah, katanya.
Rupanya seakan2 perempuan mexico pakai skirt kembang sedang menari sambil mendepangkan tangannya.
Cerita dia lagi, dia dah tak mau lagi tertipu oleh sebab membeli pokok2 orkid yang amat cantik berbunga. Lepas dua kali mengeluarkan bunga katanya, pokok orkid tadi akan jadi almarhum. Ha ha ha. Tang ni aku bukan nak tergelak lagi dah. Aku dah gelak pun.!
Katanya penjual orkid tak akan bagitau panduan yang tepat bagaimana cara untuk menjaga tanaman orkid. Kalau orkid mati, boleh mai beli yang lain lagi. Ha ha . Yang ni aku yang kata...
by google
Agak2 aku yang ni pun spesis yang sama.
by google
Dah syok sangat, letak lagilah sebagai pembakar semangat. ha ha
Ni dia la aku punya dancing lady. Hehe. Sebenarnya aku tertanam pokok2 ini dengan secara tak sengaja. Dah aku himpun anak2 pokok yang terbiar, aku letak saja dalam pasu2 yang juga kosong tak terisi apa2. Betul, memang mulanya tak ada niat nak membelanya. Aku siram dengan air semata2 sambil lalu. Baja siket2 sangat. Secara acuh tak acuh. Sedar2 dah makin biak pula. Sekali pandang nampak macam daun rumput liar sahaja.

Pada sesiapa yang baru nak mencuba tanaman orkid, eloklah mulakan dari jenis yang ini. Ia lasak dan mudah membiak. Betul seperti kata tuan punya dancing lady yang aku cerita kat atas tadi, belajar membela orkid ni kena educate sendiri2. Aku harap, aku pun tak akan berpaling tadah. Ha ha. Akan teruskan niat aku untuk melihat pokok2 ini mengeluarkan bunga.

No comments:

Post a Comment