Monday, March 19, 2012

Nasi sejuk dan urat lemah

Salam sejahtera
Minggu lepas aku pergi lagi berjumpa dengan nenek tukang urut dekat dengan rumah aku. 
Kali ini aku sendiri yang nak kena diurut. Sebabnya? Lasak sangat sebab banyak kerja nak kena buat dalam masa yang singkat. Kelam kabut telah datang dengan tak semena-mena... Hu u hu..

Sambil kena urut, nek urut tu tegur2 kat aku. Tulang dah renggang... umur pun dah berapa....hehehe....

Aku nak blog in apa2 yang nek urut tu sound kat aku sebab selalunya aku akan lupa perkara2 yang dah lepas. Lain kali kalau teringat, aku boleh ulang baca kat sini kalau problem datang lagi. 

Nek Teh (nek situkang urut tulah) cakap dia tak makan nasi yang dah dipanaskan semula. Apa2 jenis panas semula termasuklah nasi goreng. Mula dengar aku pun pelik!
Sebab dah dimasak dua kali ke aku tanya dia. Soalan ni aku kemukakan pada dia sebab biasanya mi, meehon dan laksa adalah menjadi kepantangan pada perempuan2 yang baru lepas melahirkan anak.
Nek Teh cuma cakap nasi panas semula tu buatkan kita jadi 'lemah urat'. 
Sekali dulu aku pernah dengar dia cakap yang dia pagi2 makan nasi sejuk sebagai sarapan. 
Nek ni umurnya dah pun melebihi usia 70 tahun. Badannya sihat dan kemas. Wajahnya pun tak nampak seperti usianya yang sebenar. Mudah dia keluar mencari rezeki.
Mata dia pun sangat terang boleh mencukur rambut bayi tanpa menggunakan cermin mata.

Ramah dia dengan aku. Dia tanya kenal tak aku dengan iron lady? Waktu dia tanya aku dulu2 tu, aku tak kenal pun siapa iron lady tu. Dia tak sebut iron lady la, tapi dia sebut nama datok iron lady of Malaysia tu. Datuk Iron lady pun dapatkan khidmat dia juga rupanya. 

Aku kena urut bahagian lutut. Sambil mengurut dia sarankan pada aku jika ada masa urutlah bahagian paha hingga ke bahagian lutut perlahan-lahan. Gunakan bahagian bawah tapak tangan untuk 'menolak' urat besar dan utama di bahagian paha itu.

by google

 by google

Anggota kedua yang dia nasihatkan pada aku ialah bahagian hujung jari kaki. Maksudnya selepas diurut dengan minyak bahagian paha dan betis, urutlah turun ke bahagian jari kaki. Pada bahagian hujung jari kaki, urut setiap satu batang jari dari pangkal hinga ke hujung jari kaki satu persatu. Bahagian utama ini sensitif. Urat di bahagian hujung jari kaki ini mudah menjadi keras dan urutlah sekali kala untuk melembutkannya.

4 comments:

  1. Assalam mak ngah...sy suka entry yg ini banyak kebaikkan yg kita dpt bila di amalkan apa yg nenek tu ckp..tima kasih sudi berkongsi di sini.

    ReplyDelete
  2. tima kasih jua ct sudi bekunjung ke sini...
    ada petuanya lagi ni, nnt mngah cita lenkali pulak noh.... :)

    ReplyDelete
  3. ya allah mak ngah terima kasih atas perkongsian.sy try terus buat urutan dari peha ke lutut tu..teriuh angin kluaq brupp..brupp

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak ngah pon dah lupa... baca balik... ouuhh..😍

      Delete